Asalamualaikum!

Urusan dunia berkenaan MLM yang dimaksudkan di sini ialah kreativiti
manusia dalam mencipta berbagai konsep perniagaan dan 'financial
instruments' yang canggih yang tentunya tiada pada zaman Nabi saw dan
untuk menjadikannya halal tentunya dengan memastikan tiada unsur-unsur
yang tidak bercanggah dengan syarak seperti riba tiada di dalamnya.
Dalam hal-hal seperti ini orang Islam akan bertanya 'adakah ianya
bertentangan dengan Islam' dan bukannya 'Nabi saw pernah buat atau
tidak' seperti pertanyaan yang selalu dikemukakan berkenaan bidaah
dalam ibadah.

Dewan Syariah PKI bercakap mangenai MLM dan memberi jawapan 'tiada
masalah' kerana unsur-unsur yang bertentangan dengan syarak tiada di
dalamnya dan mematuhi perkara-perkara lain seperti syarat-syarat akad.
Bila dijawab 'tiada masalah' fahamlah orang yang bertanya bahawa
secara umumnya sebagai contoh tiada unsur riba di dalamnya.

Urusan pinjam meminjam, upah dan hutang tentunya ada dalam syariat
tetapi dalam bentuknya umumnya walaupun perbahasannya mungkin
terperinci tetapi tetap terhad kepada rukun-rukun dan dan syarat-syarat.

Sebagai contoh rukun-rukun gadaian ialah penggadai (rahin), pemegang
gadai (murtahin), barang gadaian (marhum bih) dan lafaz gadaian (ijab
dan qabul). Setiap transaksi gadaian tentunya perlu mematuhi
rukun-rukun tersebut dan perbahasan terperinci ahli fikah adalah
berkenaan rukun-rukun tersebut. Tetapi barangan yang hendak digadaikan
tidaklah terhad kepada barangan yang wujud zaman Nabi saw walaupun
syarat-syarat dan rukun-rukun barang gadaian masih terpakai.

Beratus-ratus syarat yang dipersetujui oleh penggadai dan pemegang
gadai boleh diletakkan dalam perjanjian gadaian tetapi tentu sahaja
perlu mematuhi rukun-rukun gadaian.

Ini yang saya maksudkan dengan hal dunia iaitu barangan gadaian dan
beratus-ratus syarat lain yang dipersetujui dalam perjanjian gadaian.
Mungkin salah saya juga kerana tak  pandai memberikan penjelasan.

Sekian teimakasih

Tokbatin

http://us.click.yahoo.com/J8kdrA/y20IAA/yQLSAA/wpWolB/TM