Assalamualaikum wbt...
izinkan saya memberi sedikit pandangan.

Ijtihad bukanlah hukum yang datang dari fikiran manusia. Ijtihad
adalah pengalian dalil2 yang tidak qathi'e penunjukan maknanya untuk
memperoleh hukum bagi permasalahan tertentu.
Manakala tidak ada ijtihad bagi dalil yang qathie seperti hukuman
hudud, solat 5 waktu, muhammad rasul terakhir dan lain2 dalil qath'i.

Maka, ijtihad bukanlah idea atau fikiran manusia. Para mujtahid
hanyalah mengerahkan segala kemampuan untuk menggali dalil2 sam'i
hingga diistinbat hukum bagi masalah tersebut. Maka, hukum tersebut
bukan lahir dari fikiran manusia tetapi dalil2 sam'i semata.

Sememangnya banyak didalam alquran terdapat banyak seruan kepada
manusia supaya melihat kewujudan alam dan menyeru  berfikir. Berfikir
disitu bukanlah ijtihad tetapi adalah jalan mencapai keimanan.
Maksudnya, aqidah islam yang kita peroleh bukan sekadar bertaqlid
atau mewarisi dari ibu bapa tetapi adalah suatu aqidah yang sesuai
dengan aqal dan fitrah manusia. wallahua'lam.
--- In [EMAIL PROTECTED], Radzi Ibrahim (Singapore)
<[EMAIL PROTECTED]> wrote:
> Assalamualaikum,
>
> Saya bersetuju dgn Kak Su. Saya nak memperkokohkan dgn ayat "innama
> yakhsya Allaha min ibaadihi 'l-ulama!"
>
> Best regards,
>

> Radzi.

http://us.click.yahoo.com/L5YrjA/eSIIAA/yQLSAA/wpWolB/TM

///// MEDIA JIM: Memurnikan Tanggapan Umum Melalui Penyebaran Ilmu dan Maklumat

Nota: Kandungan mel ini tidak menggambarkan pendirian rasmi Pertubuhan
Jamaah Islah Malaysia (JIM) melainkan yang dinyatakan sedemikian.

Berminat menjadi ahli JIM? Sila isi borang keahlian "online" di:
http://www.jim.org.my/forms/borang_keahlian.htm

Langganan : Hantar E-mail kosong ke
            [EMAIL PROTECTED]
Unsub     : Hantar E-mail kosong ke