ya leh, konon nya ilmu dah cukup, tak perlu bermazhab lagi, tak perlu ikut
para ulama yang ikut para ulama yang ikut para ulama, yang ikut... nabi
s.a.w. Tak perlu tu semua. Kita cuma ikut apa yang aqal kita kata benar
ajaran nabi s.a.w. Tu saje.

Sebenar nya ramai yang kata mereka ikut rasulullah s.a.w terus, tapi realitu
nya mereka ikut hawa nafsu mereka.

katakata tu memang masyur dari Al Imam malik r.a dan al imam Ghazali tapi
puak ini....

Bukan kita tidak berusaha menerangkan, dah banyak juga tulisan tulisan yang
di paparkan di milis milis ini mahupun milis milis yang lain, tapi, tidak
ada hasil nya

masaalah nya?

keadah belajar.

Kita ikut cara nabi sa.w.. yakni di tarbiah oleh sa orang guru, yangt telah
di tarbiah oleh sa orang guru.... dan mengambil ilmu dari orang yang
mengamalkan ilmu nya dan ada pula sanad ilmu nya.
Tapi zaman ini, kerana ramai yang pi Universiti dan mula fikir ilmu agama
boleh di ambil dan di ambil hanya dari kitab kitab, bukan kerana untok
mentarbiyah diri, tetapi untok hanya memdapat ilmu kerana ilmu. Ini tak
salah, selagi ilmu dapat menjadi petunjjok, bukan menjadi hijab pada
melututkan diri para Rabul alameen.

apabila mula nya cara ini, yakni ilmu kerana ilmu, ramai yang berfikir
mereka dah cukup syarat untok kaji sendiri, tanpa mazhab, tanpa ikut ajaran
sa orang sheikh yang benar murshid. Atas dasar itu, tak perlu bermazhab dab
tak perlu bertareqa.

bagaimana mereka mahu sampai marifatullah, entah saya pun tak tahu.

wasalamualaikum wbt