Assalamualaika Dr. Danial,
Saya seorang pelajar perubatan. Saya ingin menanyakan Dr. berkenaan dengan perspektif Islam terhadap pendermaan (1)organ contohnya menderma ginja dan lain-lain (2) badan @ mayat untuk tujuan pembelajaran bidang perubatan. Bagaimana pengalaman Dr. sewaktu menuntut ilmu perubatan? Harap dapat dikongsi untuk agar dapat memotivasikan diri saya ini.

JAWAPAN DR DANIAL

Islam diturunkan utk menyelasaikan keperluan (maslahat) dalam kehidupan. Yang terpenting dari keperluan itu ialah keperluan asasi yang dalam agama dikenali sebagai keperluan daruriyyat. Keperluan daruriyat terbahagi kepada lima bahagian satu daripadanya ialah nyawa. Justeru, dalam keadaaan darurat, utk memelihara nyawa, umat Islam boleh menggunakan pendekatan yang pada asalnya dilarang oleh agama. Jika, pada pandangan doktor yang berkelayakan lagi beramanah, utk menyelamatkan nyawa pemindahan organ perlu dilakukan, Islam mengizinkan prosedur ini dilakukan. Fatwa tentang keharusan ini telah diputuskan antaranya oleh Majma’ al-Fiqh al-Islami (Mekah, 19-28 Januari, 1998)..................

Different religions beliefs Beyond belief Jewish belief
Jehovah witness beliefs Beliefs

YAHOO! GROUPS LINKS

Kirim email ke