Diabetes: Komplikasi bahaya! ( Bhgn 1/4 )
Oleh: TAJAIYAH IHSAN

Minyak Kelapa Dara (VCO) : http://www.maynetwork.net/biovco/

ENTAH mengapa sejak kebelakangan ini, Aminah berasa kurang selesa.
Selain kerap ke bilik air, pandangannya juga semakin kabur.

Seorang teman memberitahu, ia adalah sesuatu yang normal bagi wanita
yang berusia lewat 40-an. Justeru Aminah bercadang untuk berjumpa
optometris sahaja.

Tekaknya juga sentiasa dahaga, pagi-pagi lagi sudah mencari minuman
berais. Namun dahaganya menjadi-jadi sehingga ke malam. Aminah
semakin tidak selesa.

Kebetulan terjumpa sahabat baiknya Azizah yang mengesyorkannya untuk
ke hospital kerana kemungkinan dia diserang diabetes.

Walaupun terkedu dengan cadangan rakannya itu, Aminah berhasrat ke
hospital untuk menjalani pemeriksaan pada hujung minggu.

Sementara menanti hujung minggu, badannya semakin lesu, tidurnya
terganggu, berjalan pula bagaikan tidak memijak bumi.

Rakan-rakan sekerja dan ahli keluarganya memaksa Aminah jangan
berlengah lagi dan itulah yang Aminah lakukan kerana dia tidak
berdaya lagi.

Dia terkejut mendengar keputusan pemeriksaan darah yang mencatatkan
bacaan paras gula dalam darahnya 34.5mmol.

``Awak bernasib baik kerana Allah memberi peluang untuk hidup.
Amalkan cara hidup sihat. Komplikasi diabetes banyak sekali. Ia
boleh membuat hidup anda derita,'' kata doktor.

Aminah merenung hari-hari yang mendung.

Dia sudah terbayang wajah-wajah suram adiknya yang juga penghidap
diabetes, arwah bapanya meninggal dalam usia muda dan datuk
saudaranya yang terpaksa dipotong kaki juga akibat gangren yang
berpunca daripada diabetes.

Pagi dan petang Aminah disuntik insulin. Dia menjaga pantang, bila
gula sudah menurun ke tahap stabil, Aminah sudah tidak memerlukan
insulin tetapi cukup dengan ubat-ubatan.

Hari ini Aminah bersyukur kerana tidak mengalami komplikasi yang
teruk.

Tetapi, dia tidak boleh lalai kerana diabetes biarpun dianggap
`biasa' namun kesannya cukup luar biasa dan tragis kerana ia
pembunuh senyap.

Bersambung di bahagian 2

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
TESTIMONI :

Saya akan pergi mengerjakan ibadat Haji pada bulan Disember 2003
ini. Setelah menjalankan pemeriksaan kesihatan, didapati tahap
kencing manis saya terlalu tinggi iaitu 21. Ini menyebabkan pihak
Tabung Haji menahan saya dari pergi mengerjakan ibadat Haji atas
sebab kesihatan.

Anak saya telah memperkenalkan Minyak Kelapa Dara (VCO) tetapi agak
keberatan untuk memakannya kerana saya sukar untuk mempercayainya.
Walaubagaimanapun saya amat terdesak untuk menunaikan ibadat Haji.
Setelah memakan hanya dua botol Minyak Kelapa Dara (VCO), segalanya
berubah. Tahap kencing manis saya telah turun dengan mendadak dari
21 kepada 11. Kini tahap sakit saya menjadi 5 sahaja dan kembali
normal. Saya telah di sahkan oleh Tabung Haji dapat pergi menunaikan
ibadat Haji pada tahun tersebut. Saya amat bersyukur dan gembira
tidak terhingga kerana telah ditemukan dengan Minyak Kelapa Dara
(VCO).

Puan Fatimah bt Safran, 52 Tahun
FELDA Sungai Tengi, Hulu Selangor

Maklumat lanjut mengenai Minyak Kelapa Dara (VCO) dan lain-lain
testimoni : http://www.maynetwork.net/biovco/

Nota: Testimoni ini adalah berdasarkan pengalaman yang dialami oleh
individu di atas. Kesan yang dialami mungkin berbeza antara seorang
dengan seorang pengguna yang lain.