--- In islah-net@yahoogroups.com, "qush76" <[EMAIL PROTECTED]> wrote:

> memang ada perbahasan tentang sampai atau tidak.
>
> dan kedua dua pendapat ada hujah masing masing,ana tak boleh
> sertakan kerana takde rujukan..mungkin sesapa yg ada rujukan,boleh
> kemukakan.

Isu kirim pahala kepada mayyit ni isu sensitif, Qush....

orang melayu menetapkan pahalanya sampai dan mereka mencari nas dan
mentakwiilnya utk mengukuhkan keyakinan mereka. Kaedah ini adalah
salah, sebab metod yg benar ialah kita kena lihat kehidupan generasi
salaf mengurus urusan kematian dari sa'at sakit, wafat, urusan mandi,
kafan, solat, kebumi dan pasca kematian. Hal ini dicatat dgn jelas
dalam sahih alBukhari dan kitab2 hadith, dalam kitab Zaad alMa'ad.

Utk pengetahuan Qush, Imam Syafi'iy amat keras dalam bab kiriman
pahala kepada mayyit. Walaupun orang Nusantara mendakwa mengikuti Imam
Syafi'iy RA tapi mereka mengenepikan beliau dalam hal ini. Sungguh ironi.

Berkata Memanda Menteri kita,

" aku membongkar kitab alUmm, Ihyaa' Ulumiddin

aku mencari sunnah Nabi....

tapi tak ikut pun........

aa