Assalamualaikum,

insyaAllah akan saya tuliskan hujah albabni atas riwayat ini. Perlu
sedikit masa.

--- In islah-net@yahoogroups.com, khadaied <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
> Rujuk :
> Al Baihaqi, Dala il al Nubuwa ( 7: 47)
> Ibn Kathir Dalam Jami al Masanid ( 1.223, isnad jayyidun qawi)
> Musnad Umar dan Bidaya; Ibn Hajar Fath Al bari, Istiqa( 1989 ed
2.629-30.

> Semasa khalifah Umar r.a, semasa kemarau, sa orang datang kepada
makam s.a.w dan berkata: Ya Rasulullah. pinta lah hujan untok kaum
mu, kerana mereka di ancam kemusnahan.

> Selepas itu, dia bermimpijumpa dengan Rasulullah s.a.w  yang
memberitahu nya: pergi ke Umar dan berikan salam ku; kemudian
beritahu dia yang kaum  ku akan  di basahi. beritahu dia : berfikir
lah dengan baik.
> Orang itu telah pergi ke Sy Umar r.a and memberitahu nya. Sy Umar
menangis mendengar nya .

> Ibnu Hajar memberitahu yang orang yang melawat makam nabis.a.w itu
adalah Sy Billal ibn Harith.

> Hadith ini telah di tolak oleh Al bani, tapi bukti keshahihan nya
nyata.

> Untok tidak memanjangkan polimik ini, saya fikir cukup lah yang di
atas sebagai satu bukti yang asas nya ada. kalau tak mahu pakai,
terpulang, tapi jangan pulak tak habis habis mengutuk orang yang
mengambil hadith sedemikian sebagai shahih.

http://us.click.yahoo.com/dpRU5A/wUILAA/yQLSAA/wpWolB/TM