From: islah-net@yahoogroups.com [mailto:[EMAIL PROTECTED] On
Behalf Of albaniasghar
Sent: Thursday, September 22, 2005 6:15 PM
To: islah-net@yahoogroups.com
Subject: [islah-net] Re: jangan dustakan Al Quran dan para shahabah r.a

--- In islah-net@yahoogroups.com, "Shahrul Kamal Ramli" <[EMAIL PROTECTED]>
wrote:

> Asm,
>
> Saya pergi kuburan selama ini hanya atas 3 sebab:
> 1. mengiringi jenazah sebelum pengebumian.

~~~~~~~~~~~~~~~Reply//wsm
shah,
iringi jenazah ni memang bagus..dalil:
HR Muslim, hak muslim ke atas muslim yg lain ada enam:
jika ia meninggal, iringilah jenazahnya hingga ke kubur."

> 2. bersihkan semak-samun, esp, bulan Ramadhan.

shah,
bersihkan kubur bulan Ramadhan ni tak ada asalnya. Bahkan yg sepatutnya
kubur tu upah orang jaga utk bersihkannya sepanjang masa.

> 3. Bukan adat, tapi jadi kebiasaan kami sekeluarga memperingati
> arwah-arwah pada tanggal 1 syawal demi mengambil iktibar bahawa sekian

> hidup dan keriangan itu ada hadnya.

~~~~~~~~~~~~~~~Reply:
shah,

amalan mengunjungi pusara pada tanggal 1 syawal adalah sebesar-besar
bid'ah agama. Maksudnya tak pernah dilakukan oleh RasuluLlah saw dan
para sahabat. anggapan ziarah kubur pada 1 syawal utk menghadkan
kegembiraan adalah satu alasan yg anih sekali.

 Dan sekiranya sedekah AlFatihah dan
> bacaan Yasiin itu dilakukan adalah dalam bentuk hadiah pahala bacaan
> pada arwah yang mana tiada paksaan.

amalan sedeqah atau kirim pahala AQ kepada mayyit ini dihukumkan bid'ah
mungkar dalam madzhab Syafi'iy.

> Selain itu, berdasarkan nawaitul masing-masing. Kalau syirik yang kita

> cari, maka murtad yang kita dapat. Jika Riya' yang dihati mungkin
> Allah akan kurniakan kemahsyuran dunia bersama Istidrajnya sekali..
> Jika paham erti. Wallahualam.

shah,

niat tidak mengharuskan amalan. Banyak orang kata, tak apa mendedahkan
aurat asalkan nawaitu tu OK, pakaian bukan zahir aje. yg benar, niat
hendaklah diluruskan dgn amal yg selari dgn syari'at.

> Islam is not about cannot do this or that.... But how??? you live your

> life, your family, your community, your country???? and have Al Quran
> stood as pillars in these ways of life, that we've been living all
> this while. Islam was perfected by Nabi Muhammad S.A.W. a long time
> ago, now who are we to say what is wright and wrong. Let Kiraman
> Katibin do their job.

Ini doktrin Islam liberal shah.
Islam Liberal marah bila ada pegawai JAMI atau JAIS yg raid nightclub.
Mereka kata, right or wrong bukan kerja jawi atau jais. kalau ikut
falsafah syah ni tiadalah hukum halal dan haram, tak adalah hukum zina
dan rogol kerana kita kena biarkan manusia lakukan apa saja kerana tiada
halal dan haram, right or wrong...betui ke syah faham lagu ni??

> Don't venture to talk on sufism, coz it is a different makam or level
> altogether.

kalau kita tak cakap pasal sufism, maka bermaharajalelalah kaum sufi
menyesatkan orang awam.. tentu saja ayahpin akan sokong syah 100%, abuya
attamimi pun sokong syah, hj kahar pun sokong, hj ahmad laksamana pun
sokong sebab depa mendakwa sufi mereka adalah maqam tinggi.

Don't try to teach standard one students 'nuklear and atomic
> engineering'. Even if you are of the engineer you don't simply tell
> everyone that you are good with 'nuklear and atomic engineering'. It
> is a gift from Allah (only with Allah invitation, selalunya ahli Abid
> namun tahap keikhlasan melepasi 100%), maka bersyukurlah seadanya...
> Ingat akan nikmat itu bisa berubah menjadi azab andai kita enggak bisa

> memilih dah memilah. Wallahualam.
>
> Mohon maaf atas kekurangan Terima Kasih atas perhatian. Usikum Bi
> taqwallah Wasalamualaikum Warohmatullah Wabarokatuh.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~reply

memang banyak kurang pun sebab agama ni tak boleh pakai ikut sedap nak
tulih aje...aa

///// MEDIA JIM: Memurnikan Tanggapan Umum Melalui Penyebaran Ilmu dan
Maklumat //////////////////////////////////

Nota: Kandungan mel ini tidak menggambarkan pendirian rasmi Pertubuhan
Jamaah Islah Malaysia (JIM) melainkan yang dinyatakan sedemikian.

Berminat menjadi ahli JIM? Sila isi borang keahlian "online" di:
http://www.jim.org.my/forms/borang_keahlian.htm

Langganan : Hantar E-mail kosong ke
            [EMAIL PROTECTED]
Unsub     : Hantar E-mail kosong ke

http://us.click.yahoo.com/dpRU5A/wUILAA/yQLSAA/wpWolB/TM

///// MEDIA JIM: Memurnikan Tanggapan Umum Melalui Penyebaran Ilmu dan Maklumat