(Dari Segi Perbincangan Fiqh)

Kata aa : lelaki berjunub tidak ditegah memasuki mesjid. hadith yg diguna oleh HT adalah dha'if (hadith abu daud). jika lelaki berjunuh dilarang, kenapa orang kafir boleh pula masuk mesjid??

Untuk menjawab soalan aa ini ingin saya mengetengahkan komentar Imam Syawkaani dalam Kitabnya Sailul Jaraar. Bagaimana ulama Fiqh membicarakan berbicara dan berbincang tentang hadis

لا أحل المسجد لحائض ولا جنب

Tentang Hadis dari Aisyah ….

...فإني لا أحل المسجد لحائض ولا جنب وهو حديث صحيح ولا وجه لتضعيف ابن حزم له بأفلت بن خليفة الكوفى فهو معروف مشهور صدوق كما صرح بذلك أئمة الحديث وليس بمجهول كما قال وأيضا قد أخرج هذا الحديث طريقه ابن ماجة والطبراني عن جسرة بنت دجاجة عن أم سلمة قالت دخل رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم صرحة هذا المسجد فنادى بأعلى صوته إن المسجد لا يحل لجنب ولا حائض [1]

وروى هذا الحديث من طرق وله شواهد فالحجة قائمة بذلك وهو يقتضى تحريم المسجد على الجنب والحائض ولا ينافيه جواز المرور فيه لعابر السبيل وهو المجتاز فيه للحاجة فسر الآية [2] جماعة من الصحابة منهم أنس وابن مسعود وجابر وابن عباس وقد قيل إنه المسافر. وعلى كل حال فهذه رخصة لا تنافى مطلق التحريم [3]

Komentar berkenaan Hadis Aisyah sesungguhnya "...sesungguhnya aku tidak menghalalkan masji untuk orang yang berhaid dan junub," ianya adalah hadis sahih dan tidak ada ruang untuk Ibn Hazam mendhaifkannya berasaskan Aflat bin Khalifah Al-Kufi kerana dia dikenali sebagai seorang yang masyhur dan saduq sebagaimana dijelaskan oleh Imam-imam Hadis yang lain, dan dia bukanlah seorang yang Majhul sebagaimana yang dikatakan. Tambahan pula ada riwayat dari Ibn Majah dan At-Tabrani dari Jasrah binti Dajajah dari Ummu Salamah dia berkata "Rasulullah saw telah masuk masjid ini menyeru dengan suara yang tinggi sesungguhnya Masjid ini tidak halal untuk orang yang berjunub dan tidak untuk orang yang berhaid.

Dan Hadis ini diriwayatkan dari banyak jalan dan saling menjadi saksi, oleh sebab itu ianya boleh dijadikan hujah. Isinya menetapkan bahawa keharaman Masjid kepada orang yang berjanabah dan Haid. Namun ianya tidak menafikankan bolehnya melaluinya (لعابر السبيل ) dan ianya dibenarkan untuk melaluinya bila ada keperluan sebagaimana penafsiran ayat oleh sekumpulan sahabat seperti Anas, Ibnu Mas'ud, Jabir dan Ibnu Abbas, namun ada yang mengatakan ianya khusus untuk musafir [4]. Alla kulli hal, rukshah ini tidak menafikan keharamannya secara mutlak.

Dan inilah pendapat Imam Muktabar tentang masuknya wanita Haid dalam Masjid.

[1] Sailul Jaraar, Imam Syaukani, I/109 - 110

[2] Surah Al-Nisa' ayat 59, (4:59)

[3] Ibid ms 110

[4] Imam Asyawkaani dalam kitab Tafsirnya Fath Al-Qadir, I/469 menerangkan panjang lebar dari segi bahasa Arab tentang penggunaan hujah dan perbezaan pendapat ulama dalam masalah menafsirkan ayat ini. Dan dia membuat kesimpulan bahawa pendapat yang terkuat adalah "

On 11/21/05, albaniasghar <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
--- In islah-net@yahoogroups.com, Ahmad Mustafa <[EMAIL PROTECTED]> wrote:

>  2) Oleh kerana larangan ini juga terkena kepada lelaki yang
berjunub, maka
> saya ingin tanyakan apakah pula illat untuk lelaki ini tidak boleh
masuk
> masjid? Adakah lelaki berjunub juga akan mengotori masjid?
Jawapannya tidak!
> [...]

lelaki berjunub tidak ditegah memasuki mesjid. hadith yg diguna oleh
HT adalah dha'if (hadith abu daud). jika lelaki berjunuh dilarang,
kenapa orang kafir boleh pula masuk mesjid?? di zaman salaf, orang
musyrikin masuk mesjid berjumpa Nabi. di Malaysia, mesjid2 spt mesjid
Putrajaya membenarkan orang kafir pelancung masuk mesjid..

takkanlah orang kafir suci, orang Islam janabah pulak yg bernajis!

kalau HT memerintah negara, tak tahuler apa nak jadi.

aa

http://us.click.yahoo.com/dpRU5A/wUILAA/yQLSAA/wpWolB/TM