Assalamu3alaikum warahmatullahi wabarakatuh;

Mengikut adat orang berjidal (berdebat), setiap hujah mesti dibuktikan dengan fakta. Maka saudara aa telah berkata bahawa " Illat khilafah ialah leadership atau kepimpinan ummat. "

Jadi saya sekarang sedang menunggu hujah dari aa bagaimana aa boleh menyamakan definisi dengan illat, sedangkan kalau kita mengkaji dengan jelas bahawa ungkapan saudara itu lebih kepada definisi, jadi saya amat berminatlah nak tahu lanjut teori illat aa yang menjadikan definisi sama dengan illat dan perbincangan ini tidak pernah mucul dalam kitab usul Fiqh. Dipersilakan kemukakan fakta untuk menyokong bagaimana illat = tak3rif ini.

Perlu dibezakan dengan jelas bahawa definisi adalah bagaimana kita ingin mentakrifkan sesuatu itu dari segi jami' dan maani'nya. Kita boleh kena dia sedangkan illat adalah (sebab adanya hukum). Yang mana sesuatu perkara illat itu perlu memenuhi beberapa kriteria dan sayaratnya.

Saya sedia menunggu kajian illat saudara aa.

sekian wassalam.