Thyroid (Bhgn 1/2)

Thyroid ialah organ yang terletak di leher manusia. Fungsinya ialah
mengeluarkan hormon.

Antara hormon yang terpenting ialah T3 (triiodothyronine) dan T4
(thyroxine). Hormon-hormon ini mengawal metabolisma (pengeluaran
tenaga) manusia.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Bagaimana Minyak Kelapa Dara boleh mengurangkan kesan terhadap darah
tinggi, kencing manis, thyroid, gout & bisul ? Dapatkan jawapan di :
http://www.maynetwork.net/biovco/soaljawab.html
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sel-sel thyroid adalah satu-satunya sel dalam badan yang boleh
menyerap iodine yang diambil dalam pemakanan kita. Iodine ini akan
bergabung dengan amino asid tyrosine yang kemudiannya akan ditukar
menjadi T3 dan T4.

Dalam keadaan normal peratus pengeluaran T4 adalah 80% manakala T3
15%. Baki 5% adalah hormon-hormon lain seperti T2 dsb.

T3 dan T4 membantu sel menukar oksigen dan kalori kepada tenaga. T3
adalah lebih aktif daripada T4.T4 yang tidak aktif itu akan ditukar
kepada T3 oleh enzim 5-deiodinase yang ada di dalam hati dan buah
pinggang. Proses ini berlaku di organ-organ lain seperti
hypothalamus yang berada di bahagian otak kita.

Hormon-hormon lain yang berkaitan dengan fungsi thyroid ialah TRH
dan TSH. Hormon-hormon ini membentuk satu system yang kompleks.TRH
dikeluarkan oleh oleh hypothalamus. TRH ini menyebabkan pituitari
mengeluarkan TSH. TSH pula akan menyebabkan thyroid mengeluarkan T3
dan T4. Oleh itu apa-apa yang mencacatkan salah satu proses di atas
akan menyebabkan berlakunya masalah thyroid.

Siapakah orang yang berisiko mendapat penyakit thyroid
Antara orang-orang yang berisiko menghidap penyakit ini ialah :

Perempuan
Genetik
Mengidapi sakit pituitari atau endocrine yang lain
Usia lebih 60 tahun
Merokok

Jenis penyakit thyroid
Ada dua jenis sakit thyroid yang utama :

Hyperthyroidism / Thyrotoxicosis
Hypothyroidism

Hyperthyroidism / thyrotoxicosis

Dalam kes ini hormon thyroid T3 dan T4 didapati lebih tinggi
daripada orang biasa. Antara penyebab penyakit ini ialah :

Grave's disease. Antibodi di dalam badan menyebabkan thyroid
membesar dan mengeluarkan lebih hormon. Selalunya semua (atau
sebahagian besar) sel thyroid orang yang menghidapi penyakit ini
mengeluarkan hormon berlebihan

Thyroiditis (thyroid bengkak). Selalunya keadaan ini boleh elok
sendiri

Toxic nodule goitre

Terlalu banyak iodine di dalam makanan

Tanda-tanda orang yang menghidapi hyperthyroidism

Bengkak di leher
Cirit birit
Degupan jantung bertambah, sentiasa berdebar-debar
Haid tidak teratur, haid kurang atau tidak datang
Kesuburan turun
Konsentrasi kurang
Kulit lembap
Lemah
Mata menjadi besar (bulging)
Mood yang tidak menentu
Muscle cramp
Nervous dan gelisah
Oesteoporosis (kereputan tulang)
Pengeluaran peluh banyak / bertambah
Rambut tidak kuat
Suhu badan naik
Sukar bernafas
Sukar tidur
Tak tahan panas
Tekanan darah naik
Tremor (menggeletar)
Turun berat badan walaupun selera naik

Bersambung Di Bahagian 2
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Soalan mengenai Penyakit THYROID

Saya ingin bertanya jika Minyak Kelapa Dara boleh menghilang
penyakit thyroid. Saya kemungkinan menghidap thyroid kata doktor.
Getaran di jari kedua-dua tangan. kurang nafsu makan?

Berdasarkan simptom yang dinyatakan, saya dapati yang saudari
mungkin mengalami masalah hyperthyroidism. Ia adalah keadaan di mana
terdapat seksresi hormon tiroksin yang berlebihan dalam badan.

Minyak Kelapa Dara boleh membantu masalah saudari dengan
menyeimbangkan kembali penghasilan hormon tiroksin dalam badan.
Amalkan pengambilan Minyak Kelapa Dara 1-2 sudu besar sehari.
Selepas sebulan pengambilan Minyak Kelapa Dara, saya nasihatkan
saudari untuk membuat pemeriksaan darah bagi melihat paras hormon T3
dan T4.

TESTIMONI : BENGKAK PADA LEHER
http://www.maynetwork.net/biovco/testimoni1.html

Disebelah kanan tengkuk saya terdapat satu ketulan kecil sejak lama dulu.
Malangnya pada awal Mei ketulan kecil itu membengkak hampir sebesar bola ping
pong. Tidak pula saya rasa apa-apa denyutan. Masalahnya sukar untuk tidur
kerana bengkakan itu tergesel pada bantal. Selama hampir seminggu saya menderita

Saya telah bertemu doktor panel saya. Beberapa jenis ubat diberi termasuk
antibiotik. Kesannya hampir tiada. Saya bertemu semula dengan doktor tersebut
minta surat unjuran untuk pembedahan kecil dilakukan. Mengikut rakan saya
seorang jururawat yang tugasnya membantu doktor untuk sesi pembedahan, jika
dibedah, dalamnya bernanah dan akan mengeluarkan bau yang .....

Mujur saya ada menyimpan Minyak Kelapa Dara yang dibekalkan oleh encik Johari
dari Seremban. Saya ambil untuk tempuh satu minggu. Kini bengkak tersebut telah
surut dan hampir sembuh seperti sediakala. Surat unjuran doktor saya jadikan
kenangan abadi.

Abdul Rani Harun
Sungai Merab Luar,
Kajang, Selangor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Bermula dari awal tahun 1930, Dr. Weston A. PriĀ­ce, seorang
penyelidik, pakar pemakanan yang juga merupakan seorang doktor gigi
dari Cleverland, Ohio mendapati penduduk di Kepulauan Pasifik
mempunyai tahap kesihatan fizikal dan gigi yang menakjubkan.

Dipercayai ia disebabkan corak pemakanan harian berasaskan kelapa.
Mereka juga mempunyai rambut serta kulit yang cantik walaupun banyak
terdedah kepada sinaran ultraviolet matahari.

Artikel sepenuhnya : http://www.maynetwork.net/biovco/utusan.html
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
TESTIMONI PENGGUNA BIOVCO : SAKIT LUTUT

Saya Nazri, Saya Baru mencuba produk BIOVCO dan sudah menghabiskan
2/3 daripadanya, Saya akan terus meminumnya kerana kesakitan lutut
saya alami terbukti hilang sama sekali.

Nazri Khalid
Perak
Lain-lain Testimoni : http://www.maynetwork.net/biovco/testimoni1.html

Pembelian online : http://www.maynetwork.net/biovco/pembelian.html

atau maklumat produk & pembelian sila email : [EMAIL PROTECTED]

atau melalui pengedar berhampiran :
http://www.maynetwork.net/biovco/pengedar.html

http://us.click.yahoo.com/lMct6A/Vp3LAA/i1hLAA/wpWolB/TM