--- In islah-net@yahoogroups.com, Hizamri Johari <[EMAIL PROTECTED]> wrote:

> Boleh anda terangkan lebih lanjut tak macamana wajib boleh menjadi
sunnat?

> Setahu saya yang wajib, buat dapat pahala, tak buat berdosa.
> Yang sunnat pula, buat dapat pahala, tak buat tidak pula berdosa.
> So wajib tak sama dengan sunnat.
>
> Apakah argumen2/sandaran2/alasan2 yang digunakan oleh Imam Syafie ra
dalam membuat kesimpulan/rumusan tersebut?

> Setahu saya, kebanyakan Imam2 terdahulu, tidak akan membuat
rumusan/hukum sesuka hati. Pasti ada sandarannya.

~~~~~~~~~~~~~~~reply

seba tu saya bagi tau, kalau kita pun tak tau, macam mana kita nak
bagi tau orang lain akan hukum-hakam agama?
hizamjo madzhab apa?

Hadith tu secara jelas sebut WAJIB...apa yang hizam faham dari
perintah itu? Kalau diambil secara literal, ia dinamakan ahli zahir
atau madzhab Zahiri.

sekarang kita nak tahu bagaimana hizam kata sunat sedangkan Nabi kata
wajib?

jeng jeng...

///// JIMedia: Memurnikan Tanggapan Umum Melalui Penyebaran Ilmu dan Maklumat

Nota: Kandungan mel ini tidak menggambarkan pendirian rasmi Pertubuhan
Jamaah Islah Malaysia (JIM) melainkan yang dinyatakan sedemikian.

Berminat menjadi ahli JIM? Sila isi borang keahlian "online" di:
http://www.jim.org.my/, dari seksyen "BORANG Online".

Langganan : Hantar E-mail kosong ke
            [EMAIL PROTECTED]
Unsub     : Hantar E-mail kosong ke