--- In islah-net@yahoogroups.com, "ahmus" <[EMAIL PROTECTED]> wrote:

> Kita nak tanya ini sebenarnya definisi sapa nih, ulama Hanafi ke atau
> Hambali nih...atau buatan sendiri, lepas tu tampal dalil berkenaan
> dengaan hadis rukun islamnya seseorang individu, banyak tak kena nih.
> Bawak mari yang betul2 original dari dua Mazhab yang enta dakwa tu...
>
> Lepas tu kita diskus satu persatu syarah dia...

~~~~~~~~~~~~~reply

saya dah sebut beberapa kitab sebelum ni....

prof hasbi siddiqi dalam kitabnya Hukum non-muslim dalam negara Islam
bab satu memberi pelbagai definasi negara Islam dari pelbagai madzhab
dan Imam.

syaikh muhaddith al-albani dalam fatawa madinah almunawarah juga
menjelaskan definasi negara Islam. al-albani bermazhab hanbali dalam
isu2 khilaf.

albani misalnya memilih definasi negara Islam ialah kuasa politik di
tangan org Islam dan rakyat dapat melaksanakan rukun Islam yg lima
tanpa bimbang dan takut.
ada 15 definasi negara Islam. kenapa Htee mahu sangat masyarakat
terima definasi negara Islam yg didefinasikan oleh Htee sahaja???

Mufti Perlis SS Dr maza ketika berforum di Kelantan sempena 100 hari
kerajaan pakatan rakyat juga mahu definasi negara Islam tidak terlalu
diketatkan...maksudnya dia tujukan kepada hardcore pas dan Htee yg
begitu rigid dalam definasi negara Islam sebagai negara khilafah bgi
Ht dan negara hudud bagi pas.

------------------------------------

JIMedia: Memurnikan Tanggapan Umum Melalui Penyebaran Ilmu dan Maklumat

Sila ke "JIM E-Bazaar" untuk membeli belah, membayar yuran program dan
menyumbang untuk dakwah, di http://www.jim.org.my/e-bazaar/

Untuk melanggan Islah-Net, hantar e-mail ke [EMAIL PROTECTED]
Untuk menghentikan langganan, hantar e-mail ke [EMAIL PROTECTED] Groups Links

<*> Your email settings:
    Individual Email | Traditional

<*> To change settings online go to: