> Zrovna se Javu ucim a "Thinking in Java" od Eckela mne prijde pro
> zacatecnika, ktery se chce Javu naucit, jako prvni knizka nejlepsi.

Záleží na tom, o jakého začátečníka se jedná. Pro člověka, který se potřebuje
naučit syntaxi Javy, je určitě dobrá (ostatně já jsem se z ní také učil). Pro
člověka, který ještě neumí objektově programovat ale znám lepší.

Její nevýhodou pro opravdové začátečníky je, že se omezuje opravdu jen na
syntaxi a vůbec se nesnaží čtenáři ukázat, jak má v Javě přemýšlet, takže
čtenář po jejím přečtení sice programuje v Javě, ale dál v ní patlá své
strukturované programy. Kniha totiž ani vzdáleně nenaznačuje, že pracovat s
objekty ještě neznamená objektově programovat.

Vynechám-li tu svoji, tak knihy, které se snaží naučit opravdu objektově
programovat, jsem zatím objevil jen tři:

Head First Design Patterns
Lepší z nich. Neomezuje se pouze na výklad návrhových vzorů, ale opravdu se
snaží čtenáře naučit objektově přemýšlet. Mrzí mne na ní, že je místy trochu
plytká a řídká a že je postavena pouze na AHA-příkladech, ale znám řadu lidí,
kterým to nevadí. Kniha ale předpokládá základní znalost syntaxe Javy

Object First with Java
Ta je určena pro naprosté začátečníky a autor se snaží čtenáře naučit
programovat opravdu objektově, nicméně to dělá jen polovičatě. Např. rozhrnaí
vysvětluje až ke konci knihy a navíc je primárně zavádí jako náhražku násobné
dědičnosti.

Big Java
To je takový hybrid mezi klasicky pojatou učebnicí probírající syntaxi a
knihovny a učebnicí snažící se naučit objektově programovat. Autor již
vysvětluje i mnohé ze zásad OOP, ale těžiště výkladu je přece jenom blíže té
klasíce.

> O logickych operatorech & a | se nezminuje, to me taky
> prekvapilo, ale inicializace u anonymnich trid tam popsana je.

Inicializaci anonymních tříd vysvětluje až ve třetím vydání (já jsem se učil z
druhého), k lepšímu vysvětlení serializace se však nepropracoval ani tam.
Čtvrté jsem prozatím v ruce neměl.

> A pak mne jeste zaujala "Just Java".

Ta mi, bohužel, zatím rukama neprošla