Během let jsem se setkal s různými udělátky řešícími tento problém - v různých
firmách nebo jako produkt třetí strany. Bylo na nich někdy vidět, že autoři se
na nich učili návrhové vzory, případně že se na nich učili vymezovat svůj vztah
k frameworkům (ať už to skončilo invazivním frameworkem nebo jen utility
metodou). Přiznávám beze studu, že jsem mezi ně sám patřil.

A po těch letech jsem nabyl dojmu, že nejlepší bude zůstat u springové
JdbcTemplaty. Sice zatáhne i jiné Spring jary, ale ze Springu se toho dá
obvykle využít víc.

Jinak upozorňuji ještě na
http://static.springsource.org/spring/docs/3.0.x/javadoc-api/org/springframework/jdbc/object/SqlQuery.html
a třídy v