Algemene stemmen ben ik het mee eens, persoonlijk ben ik het Albert en de Taal
Unie eens. Hoe dan ook, mijn voorkeur gaat uit naar allemaal cijfers of
geschreven. Cijfers lijken mij het meest praktische.

Groeten, Ton

Van: brunelmar [mailto:brunel...@hotmail.com]
Verzonden: woensdag 28 mei 2014 16:45
Aan: Legacy-Nederlands@LegacyUsers.com
Onderwerp: RE: [Legacy-Nederlands] FW: Nummering generaties.

De taalunieversum geeft in zijn taaladvies het volgende antwoord:

“””””””

Vraag

Hoe worden  <http://taaladvies.net/taal/advies/popup.php?id=88> rangtelwoorden
in cijfers weergegeven in het Nederlands? Is het 1°, 2°, 3° of 1e, 2e, 3e of
1ste, 2de,3de of 1e, 2e, 3e?

Antwoord

Correcte weergaven zijn 1ste, 2de, 3de en 1e, 2e, 3e. De
<http://taaladvies.net/taal/advies/popup.php?id=2> achtervoegsels -ste, -de en
-e staan op dezelfde hoogte als het getal. Tussen de cijfers en de letters komt
geen koppelteken. De weergave van rangtelwoorden in cijfers met gradentekens,
zoals in 1°, 2°, 3°, is niet correct.

Toelichting

Rangtelwoorden worden gevormd door toevoeging van het achtervoegsel -de/-ste
aan het overeenkomstige  <http://taaladvies.net/taal/advies/popup.php?id=88>
hoofdtelwoord: tweede, vierde, zesde, negende enzovoort. Met de hoofdtelwoorden
een en drie corresponderen de rangtelwoorden eerste en derde.

Voor het schrijven van rangtelwoorden in cijfers zijn twee systemen in gebruik.
Aan het cijfer kan alleen een e toegevoegd worden, ofwel -ste/-de: 1e, 2e, 3e
of 1ste, 2de, 3de. Het is raadzaam om binnen één tekst consequent één systeem
te hanteren.

“””””””

In Vlaanderen zijn bij mijn weten geen afspraken daaromtrent en houden we het
best eenvoudig: het een of het ander, mijn voorkeur gaat naar: 1ste, 2de, …

Groet,

Albert De Graeve