Reeds veel gelezen in veel mails over e problemen met de feiten, maar nog geen
antwoord gezien op Irma’s fundamentele vraag: waarom zou je “feiten” aanmaken
voor de reeds voorziene hoofdgebeurtenissen voor ieder persoon (geboorte, doop,
overlijden begrafenis/crematie).

De ganse discussie draait rond definities. Volgens Marjoleine is er een
verschil tussen notities en “feiten”; alleen zijn de “feiten” eigenlijk niet
altijd echt feiten maar soms gebeurtenissen zoals het er ten andere op staat in
de persoonsfiche: FEITEN/GEBEURTENISSEN. Eigenlijk beter dan de originele
(Engelse) versie waar men van events spreekt. Bij de hoofdlijsten noemt het dan
weer FEITEN, FEITNAAM, Nieuw FEIT, etc)

Reeds op het eerste scherm van de “feit/gebeurtenis” menu (de Mormonenzaken
niet mee geteld) zijn de helft gebeurtenissen (adoptie, vormsel, besnijdenis,
..) de andere helft feiten (beroep, burgerschap, fysieke beschrijving). Hoewel
het niet altijd gebeurtenissen zijn in de echte zin het woord. Of iemand een
handtekening zet of kan zetten op een acte is een feit geen gebeurtenis; dat
iemand in de kerselarenstraat woont in 1900 is een feit geen gebeurtenis, dat
iemand een vormsel heeft ontvangen kan een gebeurtenis zijn als je een exact
datum kent, anders is het wellicht een feit ….

Ik vul geboorten overlijden en dergelijke in bij de daartoe voorziene velden in
de persoonsfiche en in de geboortenotitie en overlijdensnotitie komen de
bijhorende gegevens zoals dooppeter en doopmeter, wie de aangever was bij het
overlijden e.d. Het zijn uiteindelijk ook maar “feiten/gebeurtenissen”, maar
omdat die inherent zijn aan zelfs de meest simplistische vorm van genealogie
hebben ze een aparte plaats gekregen.

Alle andere gebeurtenissen/feiten gaan bij de “gebeurtenissen/feiten, waar ze
vandaan komen zou moeten duidelijk zijn uit de bronvermelding.  Als bvb een
adres in een huwelijksakte staat, gaat dat bij mij als feit: woonplaats bij de
feiten met de huwelijksakte als bron. Wat is daar mis mee?

Bert