Noktasına, virgülüne kadar aynı fikirdeyim, elinize kolunuza sağlık

From: linux-programlama-boun...@liste.linux.org.tr
<linux-programlama-boun...@liste.linux.org.tr> On Behalf Of Serdar KÖYLÜ
Sent: Sunday, September 9, 2018 4:44 AM
To: Özgür yazılımlarla çeşitli dillerde yazılım geliştirme
<linux-programlama@liste.linux.org.tr>
Subject: [Linux-programlama] Re: Linux Sürüm ve Programla Dili tercihiniz?

Gelelim Linux konusuna...

Amanda hangi dağıtım daha iyi kavgası, bitmez tükenmez, kadim, sonsuzdan gelip
sonsuza kadar sürecek bir tartışmadır. Giripte çıkabilen de olmamıştır bu
hengameye.

Yazdıklarınıza bakınca, size tavsiyem, Centos olacaktır. Daha mı kolay?
Değil.Daha mı stabil, o da değil. Peki neden?

Centos'un iyi tarafı, uzun süre makul şekilde kullanılabilir olması. İşletim
sisteminden beklenen temel görevler hususunda çok daha stabil ve tutarlı.

Ha, mesela, bakalım nasıl şeymiş bu diyerek InkSpace kurmak isterseniz, feci
hayal kırıklığı yaratabilir. Biraz sinyal işleme kasalım der, mesela GNURadio
kurmaya çıkarsanız, işiniz zor, hemde çok zor. El mahkum kaynak kodundan
derlemek zorunda kalırsınız ama, o da baya bir sürü dert çıkaracaktır, boost'un
yenisini bul vs. vs. baya kök söktürecektir.

O zaman neden Centos? Bu bir dezavantaj, ama aynı zamanda bir de avantaj. Bu
tripler sizin sistemi ve kod geliştirmeyi daha iyi kavramanıza yol açacaktır.
Basitçe, bir şeyi Centos'ta yapmayı başardığınızda, diğerlerinde de kesin
yapabilir hale gelirsiniz.

Diğer yandan, Centos'un iyi tarafı, işinizi yapmak için gereken sağlamlığı
sağlıyor olmasıdır, yani öyle oynarken vs. çöktürmeniz pek kolay değildir.
Diğer yandan, desteği, bu noktada, çok çok daha iyi olacaktır.

Basitçe, Centos ile atıyorum, Postgres 10 kullanamayabilirsiniz, ama
bulacağınız PG9 sizin senelerce derdinizi çözecektir. Şu dediğiniz yedekleme,
yeniden yükleme vs. sıkıntıları çok daha az görülecektir.

Ha, şimdi derseniz ki, ama Ubuntu çok güzel. Haklısınız derim. Hiç itiraz
etmem, tamamen tercih meselesi. Fakat, onun şöyle bir tarafı var. Bugünlerde
minik bilgisayar furyası aldı başını gidiyor. Raspberry, Orange Pi falan
derken, ufak tefek ama gayet başarılı sistemler ortalıkta cirit atıyor. Ve
bunların hemen hepsi, debian tabanlı işletim sistemleri kullanıyor. Ubuntu veya
daha iyisi debian üzerinden gitmek, bu ortamlar için çok çok büyük aşinalık
sağlayacaktır. Bunu da değerlendirebilirsiniz.

Benim şahsi görüşüm, işin temeli üzerinden gitmek yönünde. Dağıtımları bir
noktada, iki gruba ayırabiliriz, debian ve redhat. Ubuntu, Mint vs. yerien
debian bence doğru tercih olur. Mandriva, Suse vs. yerine de Centos, şöyleki,
RedHat malum ticari bir halde, Centos'da onun açık versiyonu. Macera aramyı
seviyorsanız, bunun maceracı versiyonu da malum fedora.

Basitçe, ya debian kullanın, ya da Centos/Fedora. Neden benim tercihim/tavsiyem
bu yönde? Bunları kullanarak diğerlerini anlayabiliyor olursunuz. Basitçe,
debian kullanıyorsanız, ubuntu ile mint arasındaki farkı idrak etmeniz ve o
farktan istifade etmeniz çok daha kolay olacaktır. Genel olarak, bir debian
kullanıcısı için, mint veya ubuntu, bir USB disk, biraz internet kotası kadar
uzakta bir araç olacaktır, kullanıma hazır ve nazır. Tabi aynısı, centos ve
SuSE içinde geçerli. Linux esneklikler dünyasıdır. Eğer şu şu yöntem mutlak en
iyisi olsaydı, bu kadar çeşit dağıtım falan olmazdı. Önemli olan bunları
kavramak, uygun pozisyonda bu araçları kullanmak. Bir duruma göre özelleştirip,
sistemi o işi en iyi yapar hale getiriyorsunuz, bu da haliyle bir şeylerden
vazgeçmenize yol açıyor. Neleri kazanıp, neleri kaybedeceğiniz, sizin veya o
anki gereken çözümün doğasına göre belirleniyor. Önemli olan, bunlara
olabildiğince hakim olabilmek, onunda en kısa yolu, "bare metal"
diyebileceğimiz, temel dağıtımlardan geçiyor.

On Mon, Sep 3, 2018 at 8:19 PM R.Gokhan AYBERK <gokhanayb...@gmail.com