> teşekkürler.
>
> aslında benim tartışmak istediğim, kullanıcının sansürü aşma yöntemlerinden
> daha çok sunucu tarafında yapılabilecek bir şey olup olmadığı.

Bir de web sitelerine konulan tracking kodları ve sosyal ağlarla
entegrasyon çalışmaları var.

Kolaylık olsun diye Facebook'tan, Google'dan alınan kod parçacıkları
sayfalara yerleştiriliyor. Sunucu tarafında size gelen ziyaret/trafik
rıza alınmadan 3. taraflarla paylaşılmamalı. Ama bu kodlar sayesinde
insanların hangi sitelere gittikleri (eğer profiller ilgili
taraayıcıda açıksa ya da sonradan açılırsa) böylesi gözetim devleri
ile paylaşılıyor. Bu bence büyük saygısızlık. Bu kullanıcı tarafında
tarayıcıya bazı eklentiler kurarak giderilebilse de birçok kullanıcı
bunlardan pek haberdar değil ve sunucu tarafında yapılanı haklı
çıkarmıyor.

Belki bir etik ilke olarak web geliştiricilerle bu konu konuşulabilir.

Bir de şu google / seo 'çılgınlığını' anlayamıyorum. Tabiki içeriğimiz
hakettiği değeri bulsun ve mümkünse maddi karşılığını alalım. Ama bir
şekilde içeriklerimiz için bizi ziyaret edenlerin mahremiyetlerine de
saygı duyalım.

Google Analytics yerine bir süredir "Piwik" deniyorum. Verimli
görünüyor. Sanırım hepsi için kullanmaya başlayacağım. Denemenizi
tavsiye ederim.

Ali Rıza Keleş