Sun, 13 Jul 2014 05:24:09 +0300, Özgür KOCA <ozgurk...@gmail.com> :

> http://www.cozumpark.com/blogs/linux_unix/archive/2012/02/19/linux-file-system-linux-dosya-sistemleri-bolum-2.aspx
> adresinde dosya sistemleri tanıtılır iken
> Second Extended (*extfs2*); başlıklı paragrafta aşağıdaki gibi bir
> tanım geçmiş.
> "Extfs2 dosya sistemi journaled(günlüklü) dosya sistemi değildir. Bu
> yüzden USB flash tipi veya solid state disks (SSD) gibi depolama
> alanlarında yüksek hız ve performans sağlar."
> Nedir journaling'in espirisi. kemgozleresis.org'da da bahsetdilmiş
> fakat pratik karşılığı nedir anlayamadım, kısaca açıklayabilecek var
> [...]

Aslında orada verilen bilgi bir miktar eski. ext4 dosya sisteminin de
uzun zamandır journaling özelliğini kapatarak kullanmak mümkün
(tune2fs komutuyla). ext4'ün ext2'nin üzerine getirdiği başka birçok
yenilik olduğu için sırf journalling için kalan özelliklerinden mahrum
kalmaya gerek yok.

Dosya sistemlerinde journal (günlük), dosya sistemine yazılması komutu
verilen ama henüz dosya sistemine uygulanmamış (ya da uygulandığına
emin olunmamış) işlemlerin bir kaydının tutulması işlemine
deniyor. Böylece herhangi bir beklenmedik kapanma durumunda (elektrik
kesilmesi gibi), dosya sistemi tekrar bağlandığında, henüz
tamamlanmamış işlemler kaybedilmiyor ve dosya sistemi kaldığı yerden
devam edebiliyor.

Elbette böyle bir ek "kayıt" tutabilmek için, bu kaydı da diske ayrıca
geçici olarak yazmak gerekiyor. Yapılan bu ek bir yazma işleminin
elbette bir hız bedeli var, modern sistemlerde bu bedel çok düşük
düzeylerde. Karşılığı veri güvenliği olarak alınıyor.

USB bellek, SSD, SD kart gibi "flash" temelli depolama araçların belli
bir "yazma" ömrü var. x kez yazıldıktan sonra o ömür bitiyor. Doğal
olarak journal'ın getirdiği bu ek yazma işlemleri, ömürlerini
kısaltıyor.

Ek olarak ucuz flash aygıtların genellikle yazma hızı düşüktür (ama
hızlı okunur). Journal'ın getirdiği ek yazma işlemi onlar için bir
performans kaybına da yol açar.

Journal'ı kapatma noktasında karar vermeniz gereken, verinizin ne kadar
değerli olduğu.

                   Doruk

--
Özgür Yazılım A.Ş. ~ #