> Nemtom, lehet, hogy csak en vagyok hulye, de nalam van egy 300G-s ext3
> particio (media jellegu dolgoknak, viszonylag keves bazinagy file), es
arra mondjuk xfs-t hasznalnek, elvegre erre valo.

Nemjo, mert az egesz egy asus wl500gx-en log usb-n, es a kis vacak
kerneleben nincs xfs, csak ext3. cross-compile-t meg egyelore
elkerulnem (van jobb dolgom is).

> a kovetkezo a helyzet:
>
> fdisk-ben particio merete: 312G
> df-ben az osszes hely: 307G

minusz inode-ok. Parameter az mkfsnek, ha sok nagy file-od van, akkor
kevesebb inode is eleg, tobb hely marad file-oknak.

Azt auto-n hagytam, mert egyszer regebben szivtam vele, hogy nagy
gurumodra levettem, lett 50 megaval tobb hely, csak feltolteni nem
tudtam sose, mert jott az inodes exhausted. :)
De peldaul ez is sokkal jobb a reiser-ben. Nem kell inode-okkel tokolni.

Most meg csinalt nekem a franya mke2fs automata modban 39millio
inode-ot. Mennyit foglal egy inode?
(No nem mintha 320G-s vinyon sokat szamitana, de azert...)

> df-ben uresen a szabad hely: 287G

minusz journal, fenntartott hely, stb.
# tune2fs -m0

Eeegen, ezt levettem mar 1%-ra, annal lejjebb nem akarom egyelore. De
az meg mindig csak 3 giga.

> Az erdekesseg kedveert, az eredeti vinyo 320G-snak van reklamozva.

es a vinyo mekkora az fdisk szerint?

[EMAIL PROTECTED] root]$ df
Filesystem           1k-blocks      Used Available Use% Mounted on
/dev/root                 2944      2944         0 100% /
/dev/discs/disc0/part2307166008 110607396 180955484  38% /opt

fdisk:
Disk /dev/discs/disc0/disc: 320.0 GB, 320072933376 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 38913 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

               Device Boot    Start       End    Blocks   Id  System
/dev/discs/disc0/part1               1           9       72261   82  Linux swap
/dev/discs/disc0/part2   *          64       38913   312062625   83  Linux

az ext3 valoban nem erre valo, hanem altalanos celu, megbizhato
filesystemnek lett tervezve. (Egyebkent pl. nagy file-ok torlese meg
rosszabb rajta.)

Jo, hogy emlited, ezt ki is felejtettem. Valami eszmeletlen lassu a
torles rajta, elmehet az ember kavezni, mire vegez egy pargigas
file-al.

> /usr/bin, es erezd, ahogy lobog a hajad :), es nem olyan helypazarlo
> (ext2/3 ugye 4K-s blokkokat hasznal - magyaran az 1 byte-os file is
> 4K-s, igy az atlag veszteseg file-onkent 2K).

de hany 1 byte-os file-od van altalanos esetben?

Nem az a lenyeg, hanem hogy a file-ok hossza tipikusan nem 4K
tobbszorose, ekkor pedig veszitesz, atlag 2K-t file-onkent.