> Rpc-vel minden rendben van, gondolom. (Csak biztos, ami biztos, hátha
> csak egyszerű probléma van...)

Rendben van/volt.
Nem tudom, mi oldotta meg, de fura volt.
A /var/lib/nfs mappában volt néhány albejegyzés, ami nem volt törölhető.

apt-get remove --purge nfs-* portmap

Majd restart - ezután engedte törölni a törölhetetlen mappákat, majd

apt-get install nfs-kernel-server nfs-common portmap

/etc/exports beállítása, majd

exportfs -rva

És voilá... Azóta minden rendben, a rejtélyes bejegyzések nem jöttek
létre újra.
Az is érdekes volt, hogy a /var/lib/nfs és azon belül az sm és az sm.bak
a root tulajdonában voltak a statd helyett, a csomagok teljes
eltávolítása/installálása után viszont helyreállt a rend.

Szóval nem kernel, nem rpc, és nem más bug, hanem magic.