Jó tanács a másik nyomtató...

de kb .10 garnitúra tenta van még hozzá, aztán majd megy a múzeumba, de addig is tökéletesen működik, amikor a régi WinXP-s gépbe átdugom.

A jelenlegi gép teljesen új, Asrock B75M.

A nyomtatót valójában észleli a korábbiak alapján láthatod, illetve még ezt lefelejtetem:

|cat /proc/sys/dev/parport/parport*/autoprobe*

CLASS:PRINTER;
MODEL:BJC-250;
MANUFACTURER:Canon;
COMMAND SET:BJ,LQ,BJL,BJRaster,BSCC;

Ehhez némi kommunikáció kellhet nem hiszem hogy telepatikusan ismerné fel az eszközt a linux.
Tehát azért látja és az LPT is funkcionál valamennyire.

Merre keressem tovább a probléma helyét?

Pontosan. A BJC-250 még olyan tintasugaras nyomtató volt, amely képes akár DOS alól direktben nyomtatni, nem kellett hozzá spéci driver, mint sok másik "windows only" nyomtatónak. Ha a fenti parancs nem nyom ki semmit, akkor próbáld ki másik gépen! Amúgy elég öreg printer, kapsz még bele BC02-es festéket? Úgy tudom, hogy csak néhány helyen árulják az utángyártottat, gyári talán nincs is, ezen kívül injekciózni lehet, amíg a fej bírja
A szerény véleményem az, ha a cat /etc/hosts >/dev/lp0 nem nyomtatja ki a hosts fájlt, akkor kár a cups beállításait kutatnod, akkor a géped fizikailag
nem látja a nyomtatót. Rossz lehet a port, a kábel, a nyomtató, stb.
Ezt a lépést érdemes az elsők között megejteni, mert ki kell zárni a hardver
hibáját valahogy..