On Fri, 13 Apr 2007 10:42:57 +0200
Anders Persson <[EMAIL PROTECTED]> wrote:

> Eftersom alla (nästan) använders emacs och lisp
> tänkte jag installera och lära mig den.
> Då visar det sig att det finns två olika
> Emacs och XEmacs.
>
> Vad är att föredra (Arbetar både med MAC och PC)

Det spelar i praktiken igen roll. Det kan dock vara lite småjobbigt att
byta när man har vant sig vid den ena.

Om du ska använda både Mac och Windows så föreslår jag att du kör en
X-baserad emacs på bägge systemen. Då är det mycket lättare att växla
mellan dem. Kör man "native"-versioner så skiljer de sig tillräckligt
mycket i UI:t för att man ska bli irriterad.

På Windows köra jag cygwins emacs (GNU-emacs, men Xemacs finns också)
och på Mac kör jag Finks GNU-emacs).

Det förutsätter att du har installerat cygwin och en X-server på
Windows. Det följer med en X-server med cygwin och det är nog enklast
att använda den. Själv kör jag istället Xming eftersom jag fick lite
problem med cygwins X, men det är inte säkert att du drabbas av dem.

På Mac kör man lämpligen den X11 som följer med systemet (eller om den
laddas ner från apple.com; jag minns inte riktigt).

PD
--
Per Danielsson                          [EMAIL PROTECTED]
Swedish Institute of Computer Science