2009/10/27 Mats <mats.wes...@gmail.com>:
> Hej,
> Jag tänkte höra om någon är extra nöjd med sitt SQL bibliotek som de
> använder.
> Har just tittat på SQLAlchemy och tycker det ser intressant ut. Just hur de
> kan bygga upp SQL-frågan i små enkla steg är väldigt tilltalande.
> http://www.sqlalchemy.org/docs/05/sqlexpression.html#intro-to-generative-selects-and-transformations
> Frågan är:
> 1. Vilka SQL bibliotek använder Lisp på ett bra sätt?

clsql har redan nämnts.

postmodern tycker jag är ganska elegant, det finns några exempel här:
http://common-lisp.net/project/postmodern/
Exempelvis hur man kan skapa en tabell som mappar mot en klass enkelt.

cl-perec är ju en Object-Relational mapper, men det har ett ganska
lispig syntax för frågor, men jag tror inte man kan använda frågedelen
utanför deras OR-värld:
http://common-lisp.net/project/cl-perec/showcase.html. De har ett
kundvagnsexempel också som kanske är ännu tydligare.

Någon gång innan jag dör vill jag göra en riktig relationsdatabas i
Lisp, baserad lite på vad jag läst från Date/Darwens The Third
Manifesto.

/Henrik