Merhabalar,

Öncelikle her birinize cevaplar için çok teşekkür ederim.

@Onur KARAAHMETOĞLU Bey;  DLP çözümüne direk atıfta bulunulan bir madde yok
sanırım. Bu arada veri sınıflandırması için kendimiz ne tür bir çözüm
üretebiliriz örneklendirebilirseniz çok sevinirim.

@Erdem KAYAR Bey; Bilgi için çok teşekkürler. Genel olarak USB cihazlara veri
aktarımı yasakladık. Verinin bu durumda dışarı çıkartılması için network
kalıyor geriye. Bu durumda verinin e-posta ile gönderimini, cloud ortamlara
aktarımını şirket networkünde de yasakladık ancak kişisel bir internete
bağlandığında bunu nasıl koruyabileceğiz bu konuda net bir çözüm yok olsa
gerek. Aslında kullandığımız vpn yazılımı bir kişisel internete bağlanır
bağlanmaz otomatik connected oluyor ve şirket güvenlik kuralları bu durumda da
uygulanabiliyor. Bu durumda verinin dışa çıkarımını engellemek adına bir tek
mail tarafında çözüm üretmemiz gerekiyor diye düşünüyorum. O365 için bildiğim
kadarı ile etiketleme ve dlp çözümü var diye gördüm. Önemli olan doğru
etiketleri üretebilmek sanırım. Zira yabancı bir firma olduğumuz için
oluşturulacak tüm etiketlerin Türkçe olması gerekiyor

@Onur Barcın Bey; Bahsettiğiniz denetim olası bir şikayet durumunda gelen
denetçi ekip mi? Yoksa bu yasa için bir denetim planımı var? E3 lisansına sahip
pakette veri sınıflandırma var ve ayrıca bildiğim kadarı ile DLP çözümü de var
(birkaç forum sitesinde okumuştum ve nasıl yapılacağı ile ilgili makalaler var)
bu arada veri sınıflandırmasını yapabilmek için tüm verilerin aslında bir
yazlım ile etiketlenmesi gerekiyor değil mi? Etiketlenmeyen bir veriyi
sınıflandırmak mümkün değil. Bu durumda oluşturulan her dosyanın
sınıflandırmasını nasıl zorunlu kılabiliriz? Atıyorum a kişisi bir excel
oluşturdu ve bu dosya çok kritik veri içeriyor. A kişisi bu dosyaya “özel” ve
ya “gizli” şeklinde bir sınıflama yapmazsa bir anlamı kalmaz diye düşünüyorum,
bu konuda düşünceniz nedir?

@Volkan EVRİN Bey; veri sınıflandırma konusunda ne tür bir süreç izleyeceğimizi
açıkçası hala bilmiyorum. Hangi yazılımı / çözümü kullanmamız gerekiyor, o365
ile bu süreci yürütebilir miyiz / nasıl yürütebiliriz bunu bilmiyorum.
Şirketteki tüm çalışanlarımız datalarını onedrive ile senkronize ediyor ve
dolayısı ile aslında yurtdışına aktarım sözkonusu ancak büyük/orta ölçekli bir
çok firma O365 altyapısını kullanıyor. Sizinde söylediğiniz gibi bu konu
gerçekten çok karmaşık ve bir şekilde bu konuda bir çözüm getirilmeli. Bu
doğrusunu söylemek gerekirse yerel bir çözüm ile olacak iş değil. Bir şekilde
O365 kullanımına olanak tanınmalı kanımca. Bekleyelim ve görelim zaman ne
getrecek.

@Ömer KILINC Bey; kesinlike katılıyorum. Ayrıca Bir DLP çözümü aldık diyelim.
Ya da bir sınıflandırma yazılımı aldık diyelim. Bunu çok iyi derecede
yapılandıramadıktan sonra hiçbir anlamı yok ki? Açıkcası bir çok firmanın DLP
yi tam anlamıyla kullandığını ve yapılandırabildiğini hiç sanmıyorum. DLP var
mı? Evet var ama doğru çalışmıyor. Sırf dlp almak için da yatırım yapmak bana
çok saçma geliyor. Bahsettiğiniz Microsoft çözümü O365 ile gelen DLP ve veri
sınıflandırma mı hocam ?

@Mehmet Tolga ERTURK Bey; Aslında veriler genel olarak İK nın kullandığı özlük
programlarında, erp programlarında genel olarak. Bunun dışında her kullanıcının
kullandığı client üzerinde tutuluyor. Veri keşif uygulamasından kasıt nedir?
Hangi yazılımlardır ve çalışma mantığı nedir biraz bilgi verebilir misiniz rica
etsem? Bir de en çok kafamı kurcayalayan soru, örneğin bir dosyayı Word/excel
olarak saklıyoruz. Diyelim ki bu dosya bir kişisel veri içersin. İmha süresini
10 yıl düşünelim. Bu dosyanın 10 yıl sonra silinmesini nasıl
otomatikleştirebiliriz ki? Bir çok departman veri envanterine veri girdi
diyelim. Bu verilerin imha süresi geldiğinde bunun nasıl takibini yapabilir?
Mutlaka manuel süreçlerde bu unutulacak ve ya atlanacaktır diye düşünüyorum.

@Zühtü KAYALI Bey;  Çok güzel anlatmışsınız öncelikle çok teşekkür ederim.
Aslında sizinde ilettiğiniz gibi piyasada kvvk adı altında ürün satmaya çalışan
o kadar çok fırsatçı firma var ki anlatamam. İnanın telefonla arayan bir çok
tedarikçi insanlara sanki bu ürünler kullanılmazsa cezadan başınız kalkmayacak
tarzında insanları etkilemeye çalışıyor ve eminim başarılıda oluyorlar.
Bahsettiğiniz gibi DLP aslında KVKK ile sık konuşulmaya başlansa da yıllar önce
ciddi ve kurumsal bazı firmalar tarafından zaten kullanılıyordu.  Penetrasyon
konusu hazır açılmışken sormak istiyorum affınıza sığınarak. Gerçekten her yıl
bir penetrasyon testi yaptırmak zorundamıyız? Bu konuda sizin yorumunuz nedir?

BR.
Kadir Güvener