> Imam edin mnogo stranen vypros.
> Az poneje sym malko neuk chovek i ne sym se zanimaval s takiva neshta iskam
> da popitam.

ами то научени хора няма. тоя рефлекс се придобива преживе май ;-)
не е лошо като идея да се "попива" чужд опит и знания (разбира се когато са
предоставени с подходящите права от "ограбвания" ;-) и после да ги
репродуцираш самостоятелно, е понякога трябва и да се прочете нещо де ;-)

> Pitam prosto ot liuboznatelnost no moje znaniata koito shte polucha da mi
> poslujat niakoi den.

а иначе не е много хубаво човек да се претоварва с излишна информация ако
това не се налага по някакви обективна за него причина ;-)

> Ta vyprosa mi e kakt oe tova chudo failov server, kyde se izpolzva
> nai-veche, kak se pravi,

понятието файлове сървър е много общо и объркващо, но по принцип хората
разбират споделяне (предоставяне за ползване според дадените правилегии) на
ресурси предимно в локална мрежа (файлове, директории, принтери, кафеварки...
и квото има там онлайн и е шарнато ;-). Това пак си е реализация на
съответния протокол, клиент и демон, независимо дали са реализирани в ядрото
или потребителското пространство. Например:

*стандартния Unix протокол (предложен от Sun, понастоящем с отворена
спецификация) NFSv[1|2|3|4], NSF client и NFS демон (в ядрото или user space)

*протокол SMB(CIFS), Samba - клиент и демон (оле майко, борба със затворени
спецификации, но това не значи, че този който ги е затворил не може да бъде
победен на негов терен, въпреки неравнопоставенността при девелопмънта ;-)

*протокол AppleTalk, NetAtalk - май ситуацията е като горната, но няма много
интерес към разработка на такъв софтуер.

*Novell network - тука не смея да говоря. има mars_nwe и други които се
опитват да представят Linux/Unix като Novell File server, незнам дали се
поддържат директориините услуги и т.н. няма много интерес към разработка на
такъв софтуер.

Според зависи горните могат да работят върху IP и IPX (Transport Layer?), и
отгоре TCP и/или UDP (Session Layer?). Питай google какво е OSI модел на ISO,
въпреки че Интернет обединява някои от слоевете на този чисто теоретичен
модел.

> kakyv e smisyla ot nego, edin ftp server ne e li syshtoto, koe mu e
> po-dobroto na toia failov server

зависи от ftp демона/клиента, някои от тях имат някои възможностите на
файловите сървъри, т.е. да дефинират собствени потребители с пароли,но по
принцип участващите могат да се най-разнородни, това е характерно за тези т.н
services. При файловия сървър повече се набляга на еднородността, например
Windows-ска локална мрежа, независимо че вътре може да има няколко Linux
box-a, които с Samba се представят за NT-та, важното е, че играят по
правилата на останалите, и те наистина остават с впечатление, че всички са от
една порода и си говорят на един и същи език. Сега тука да не се разрасне
някой flame, че freesoft-a, тича по незнам си кой и т.н. По-принцип всички
сме съгласни че отворените спецификации и стандарти е добре да се следват, но
това не значи, че не е полезно freesoft-a освен това и да разбира и от
проприетарни такива, ако това е от полза на разбиращия или демонстрация на
мускули или пък на програмистко майсторство  и т.н.

> i oshte kakva mashina se iziskva za da si napravi chovek
> failov server? Triabva
> li da ima RAID i kakvi sa tia cifri 1/5 2/4 i etc. Abe obsht ovzeto
> interesuva me vsichko okolo toia failov server.
> Vsichki li dynni platki poddyrjat RAID ili samo tezi na koit opishe che
> stavat za takova neshto.

всички които имат RAID контролер.
има няколко вида RAID обаче.

> Koe e nai-dobroto dyno spored vas za takyv server i kakvi parametri triabva
> da ima mashinata
> za da se napravi.

почти с всяко ръждясало тенеке можеш да подкараш някой от горните примери,
стига да съумееш да се пребориш със софтуерното подкарване и настройки, иначе
хардуера е просто въпрос на желание, средства, финансови жъзможности. А RAID
масивите не са задължителни, просто някои хора спят по-спокойто с тях ;-)

P.S. ако съм сгрешил някъде в теорията, моля изяснявайте ;-)
--
Greets,
fr33zb1