[EMAIL PROTECTED] är en diskussionslista via e-post inom Göteborgs
socialdemokratiska partidistrikt om socialdemokratisk miljöpolitik i Göteborg.

Efter att Centern hoppade av diskussionerna om en mp-mitten-regering (hur nu kd kan
anses vara ett mittenparti, men det är en annan fråga...) gjorde jag för mig själv upp
följande scenarier.

1) Mp kryper till korset och släpper kravet på ministerposter, samt några andra krav
typ EMU-omröstning 2006. Vi får en s-regering med stöd av mp och v.

2) Mp fäller s-regeringen, och fäller sedan ett borgerligt alternativ. Det leder fram
till ett samarbete över blockgränsen så att mp förlorar sin vågmästarroll. Vi får en
s-regering som samarbetar med mittenpartierna fp och/eller c. Kanske blir det rentav
en koaltionsregering.

3) Det blir ingen överenskommelse över blockgränserna, och mp fortsätter att fälla
regeringar. Detta leder fram till nyval.

Siffrorna är min egen rangordning av hur troliga de olika alternativen är. Med dagens
besked (enligt Claes) verkar det som att lågoddsaren, alternativ 1, kommer att gå hem.

Det tror jag. Vad tror ni andra?

Mvh Jakob