Καλησπέρα Γρηγόρη,

Η θητεία του Νίκου Ιερείδη στη θέση του Διευθυντή της Σχολής Τυφλών ήταν καταλυτική. Όπως έχω ήδη αναφέρει δε συμφωνούσα σε όλα μαζί του. Θα πρέπει ωστόσο να αναλογιστούμε ότι την εποχή που διεύθυνε τη Σχολή (1959 - 1979) επικρατούσε στον κόσμο το φιλανθρωπικό, ιατρικό μοντέλο της αναπηρίας. Οι γονείς θεωρούσαν τους εαυτούς τους υπεύθυνους και είχαν ενοχές για τη γέννηση τυφλού παιδιού στην οικογένεια , ενώ οι ίδιοι οι τυφλοί συμπεριφέρονταν υποτακτικά και λειτουργούσαν ως ανήμποροι και "ανίκανοι", όπως ακριβώς τους ήθελε η κοινωνία της τότε εποχής.

Η πρόωρη αφυπηρέτηση του Ιερείδη έδωσε το έναυσμα για μεγάλες διαμάχες μεταξύ των τριών μνηστήρων της θέσης. Οι τυφλοί που το 1980 ίδρυσαν τη δική τους Οργάνωση δεν έμειναν αμέτοχη αλλά πήραν θέση υπέρ του ενός ή του άλλου υποψήφιου. Τη θέση κατέλαβε τελικά ένας τρίτος που όπως φάνηκε δεν ήταν και ο καταλληλότερος.

Παρόλο που απουσίαζα από το νησί μέχρι το έτος 1993 παρακολουθούσα την κατάσταση και ενημερωνόμουν καθημερινά από τους συνάδελφους τυφλούς.

λόγω απουσίας μου στη Γερμανία δεν πήρα μέρος στο πανελλήνιο συνέδριο τυφλών που πραγματοποιήθηκε το έτος 1981. Πραγματοποιήθηκε σε μια δύσκολη περίοδο όπου οι φίλοι των τυφλών αντιδρούσαν ακόμα πολύ έντονα στην ίδρυση της Οργάνωσης στην οποία θα γίνει μια σύντομη αναφορά σήμερα και είχαμε με την ευκαιρία της ίδρυσης της πολλές συγκρούσεις με τους βλέποντες φίλους μας.

Ξέσπασε στη συνέχεια η μεγάλη διαμάχη όσον αφορά την ένταξη των τυφλών παιδιών στα συνηθισμένα σχολεία. Οι περισσότεροι δάσκαλοι της Σχολής τυφλών ήταν εναντίον της ένταξης, επειδή, κατά την άποψη μου, λανθασμένα ανησυχούσαν ότι σε τέτοια περίπτωση θα έχαναν τη δουλειά τους.

Η βάση των τυφλών διαφώνησε τότε με την ηγεσία της Οργάνωσης και τάχθηκε υπέρ των δασκάλων, λόγω κυρίως της ανασφάλειας που ένιωθαν βλέποντας ότι τα συνηθισμένα σχολεία δεν ήταν έτοιμα να δεχτούν τα τυφλά παιδιά του δημοτικού.

Επικράτησε τελικά το εκπαιδευτικό μοντέλο της ένταξης των τυφλών παιδιών στα συνηθισμένα σχολεία και από τη δεκαετία του 1990 δεν έχουμε στη Σχολή τυφλών μαθητές κάτω των 18.

Εξαίρεση, Όπως έχω αναφέρει σε προηγούμενο μήνυμα μου, αποτελούν πέντε παιδιά με πολλαπλές αναπηρίες ηλικίας μέχρι εννέα χρόνων που υπάγονται στη λεγόμενη "ειδική μονάδα" της Σχολής.

Επιθυμώ στο σημείο αυτό να τονίσω ότι οι δάσκαλοι της Σχολής Τυφλών παρά τη διαφωνία τους στήριξαν την ένταξη με όλες τους τις δυνάμεις.

Δεν έχω υπόψη μου να έγιναν ποτέ παρεμβάσεις από παράγοντες του κινήματος των τυφλών της Ελλάδος στις διαμάχες μέσα στην Παγκύπρια Οργάνωση τυφλών. Ούτε και κατά την κρίση του 1990 όταν οι νέα γενιά των τυφλών στους οποίους ανήκα και γω πήραν το έτος 1996 την πλειοψηφία στην Οργάνωση.

Ακολούθησε μια άνευ προηγουμένου άνοδος της ΠΟΤ που κράτησε μέχρι και το έτος 2011, οπόταν και σημειώθηκε κάποια κάμψη. Βασικός λόγος ήταν η οικονομική κρίση αλλά και κάποια κούραση των μελών του 15μελούς Διοικητικού της Συμβουλίου που από το 1996 ανανεώνεται μόνο με δυο τρία άτομα κάθε νέα θητεία. Το έτος 2018 εκλέγηκαν τελικά πέντε νέα μέλη στο Συμβούλιο ενώ μόνο τέσσερα από αυτά μετέχουν στο Συμβούλιο από το έτος 1996.

Η τελευταία κρίση εντός της Οργάνωσης σημειώθηκε περί το έτος 2005, ωστόσο η Γενική Συνέλευση του 2007 έδωσε τέλος στην κρίση αυτή με πλειοψηφία 90%.

Πολύ μικρός αριθμός μελών που ανήκουν στις προηγούμενες ηγεσίες της Οργάνωσης εξακολουθούν να διαφωνούν με τη σημερινή ηγεσία, χωρίς ωστόσο να μπορούν να την πλήξουν με οποιοδήποτε τρόπο.

Κάθε διαφορετική άποψη είναι σεβαστή! Αυτό που δεν μπορούμε να αποδεχτούμε, όμως, είναι οι παρεμβάσεις προς το κράτος με μοναδικό σκοπό να έχουν βήμα για δημιουργία προβλημάτων στη λειτουργία της Σχολής Τυφλών, και σε συνεργασία με τους τυφλο-πατέρες του Παγκύπριου Συνδέσμου Ευημερίας Τυφλών και του Συνδέσμου των γονέων των τυφλών παιδιών, που έχουν μια εντελώς διαφορετική φιλοσοφία από τους τυφλούς και την Οργάνωση τους, να πετυχαίνουν τον αποκλεισμό των τυφλών και της μοναδικής οργάνωσης που τους αντιπροσωπεύει στην Κύπρο και διεθνώς και τη στέρηση του δικαιώματος τους για πλήρη και ενεργό εμπλοκή τους σε διαδικασίες λήψης αποφάσεων που τους αφορούν άμεσα.

Έχουμε τελικά τις συνέπειες στις οποίες αναφερθήκαμε σε προηγούμενα μηνύματα και η Σχολή τυφλών μετατράπηκε σε ένα χώρο όπου οι πλείστοι τυφλοί κάνουν μια φορά την εβδομάδα την εκδρομή τους για να φάνε, να πιουν τον καφέ τους, να κουβεντιάσουν και γενικά να περάσουν μερικές ώρες ευχάριστα.

Άλλο σοβαρό αποτέλεσμα της υπόσκαψης από μερίδα πέντε τυφλών μαζί με βλέποντες τυφλο-πατέρες των προσπαθειών της Οργάνωσης μας για τη διασφάλιση της πλήρους άσκησης των δικαιωμάτων των τυφλών της Κύπρου αποτελεί η ενθάρρυνση του κράτους να απορρίπτει τα τελευταία χρόνια όλα τα αιτήματα των τυφλών της Κύπρου, γι' αυτό και θα προχωρήσουμε σε δυναμικές κινητοποιήσεις διεκδίκησης των δικαιωμάτων μας.

Σίγουρα δεν μπορώ να το αποκλείσω αλλά όλο αυτό το διάστημα δεν έχω παρατηρήσει οποιεσδήποτε παρεμβάσεις στα κυπριακά κοινωνικοπολιτικά δρώμενα από μέρους ηγετών του κινήματος των τυφλών της Ελλάδας.

Παραδέχομαι ότι παρόλο που δεν υπάρχουν προβλήματα στις σχέσεις μεταξύ των οργανώσεων μας, αυτές θα μπορούσε να ήταν πολύ πιο στενές και να είχαμε μια παραγωγικότερη συνεργασία.

Σημειώνεται, μάλιστα, ότι η ΠΟΤ έχει την περίοδο που διανύουμε τη Γραμματεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Τυφλών και σίγουρα μαζί με την Ελλάδα θα μπορούσαμε να προωθήσουμε κάποια ζητήματα.

Τελειώνοντας επιθυμώ να αναφέρω ότι η προσπάθεια μας να απαλλαγούμε από τους τυφλο-πατέρες, να έχουμε δικαίωμα να αποφασίζουμε για τα ζητήματα που μας αφορούν, να αυξήσουμε τα επιδόματα και να αναβαθμίσουμε τις υπηρεσίες για τους τυφλούς και στα ζητήματα της κατάρτισης τους στη Σχολή Τυφλών κλπ, δεν είχαν αποτέλεσμα.

Η πρόοδος, όμως, που σημειώθηκε μέσα στην ίδια την οργάνωση από το 1996, πέραν από την τεράστια διεθνή αναγνώριση την οποία απολαμβάνουμε, είναι ιδιαίτερα σημαντική, δεδομένου ότι εισήχθηκαν νομοθετικές και διοικητικές ρυθμίσεις για πολιτικές που εφαρμόζονταν σε άλλες χώρες της Ευρώπης δεκαετίες προηγουμένως με αποτέλεσμα να αυξηθεί κατακόρυφα η συμμετοχή των τυφλών στις δραστηριότητες της Οργάνωσης.

Ανάμεσα στις αλλαγές αυτές συγκαταλέγονται οι ακόλουθες:

Ειδική χορηγία για τυφλούς το ύψος της οποίας είναι σήμερα 318 Ευρώ το μήνα,

αναγνώριση το έτος 2004 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή της Οργάνωσης μας ως Οργανισμού εκπαίδευσης και κατάρτισης των τυφλών,

Αύξηση των υπηρεσιών της Οργάνωσης από έξι που ήταν μέχρι το έτος 1996 σε 14 που είναι σήμερα,

λειτουργία από το έτος 2010 παγκύπριας υπηρεσίας κοινωνικών συνοδών για τη μεταφορά των τυφλών σε διάφορες υπηρεσίες με την πρόσληψη πέντε υπαλλήλων,

λειτουργία υπηρεσιών τηλεπικοινωνιών και πρόσβασης σε αυτές,

κατάργηση των εράνων για τους τυφλούς στους δρόμους και απαλλαγή από την κηδεμόνευση των Lions,

διοργάνωση προγραμμάτων κατάρτισης σύντομης διάρκειας με ειδικούς από την Κύπρο, την Ελλάδα και άλλες χώρες, ανάμεσα στους οποίους ήταν και μέλη της λίστας,

διοργάνωση παγκόσμιων και ευρωπαϊκών συνεδρίων για θέματα απασχόλησης, γυναικών, αθλητισμού και φιλοξενία συνεδριάσεων των διοικητικών συμβουλίων διεθνών οργανισμών για τους τυφλούς,

Διοργάνωση συνεδρίων, ημερίδων, σεμιναρίων και εργαστηρίων για διάφορα θέματα που ενδιαφέρουν άμεσα τους τυφλούς, που δεν γίνονταν προηγουμένως,

διεύρυνση των εκδηλώσεων διαφώτισης του κοινού για την οπτική αναπηρία και πολλά άλλα.

Το ζητούμενο είναι σήμερα η Οργάνωση με το δυναμικό που διαθέτει να θέσει τέρμα στον από μέρους της πολιτείας αποκλεισμό της από τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων και ιδιαίτερα από το να επωφεληθεί από την έξοδο της χώρας μας από την οικονομική κρίση και τα αποθέματα που δημιουργήθηκαν μετά από τόσες θυσίες των πολιτών της χώρας μας, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και τα άτομα με οπτική αναπηρία.

Χριστάκης Νικολαΐδης

καλημέρα κ. νικολαϊδη.
η αλήθεια είναι οτι γνωρίζω αρκετά για τα όσα διαδραματιστηκαν και
έπαιξαν ρόλο στην αλλαγή ή κατά αλλούς στην παρέκληση πορείας. το
αντικειμενικός είναι μία μεγάλη κουβέντα που είναι δυσδιάκρητο το αποτέλεσμα. προσωπικά πηστεύω ότι είμαι αντικειμενικός όσο μπορεί να είναι κάποιος που δεν ήταν μέρος των γεγωνότων. όμως έχω μία διαστροφή ώς άνθρωπος, να διερευνώ, και τις δύο οι περισσότερες πλευρές ενός ζητήματός διαμορφώνωντας μμία δική μου θέση..
αυτά όμως είναι παρελθόν, που πρέπει να χρησιμεύουν για την αποφυγή
ανάλογων καταστάσεων στο μέλλον.
θα διαβάσω και γιαυτό δεν το έκανα ακόμη με προσοχή τα όσα θα ανεβάσετε
εδώ. δεν πηστεύω οτι κουράζετε την λίστα που είναι βήμα πέρα απο το
χαριτολόγημα και τα αστειάκια, απο τις βιβλιοπροτάσεις μέχρι και τις ενημερώσεις που μας αφορούν στο κομάτι των νόμων, και για τούτα.

κρατώ, με πολύ μεγάλη αγάπη το παρακάτω του κ. ιερήδη: Πάντα μου έλεγε
ότι η Σχολή Τυφλών δεν είναι ένα απλό σχολείο για τυφλά παιδιά. Όταν
λέμε Σχολή Τυφλών, μου έλεγε, εννοούμε «σχολείο ζωής» που θα είναι στη διάθεση όσων από τους τυφλούς το έχουν ανάγκη από τη γέννηση τους μέχρι τα βαθιά τους γεράματα.

την καλημέρα μου απο την πόλη που δεν χρειάζεται ψυγεία! αφού είναι η ίδια!

γρηγόρης

---
Αυτό το e-mail ελέγχθηκε για ιούς από το πρόγραμμα Avast antivirus.