Καταλαβαίνοντας τον Θυμό:

Το συναίσθημα του θυμού δεν είναι ούτε καλό ούτε κακό, είναι απλά φυσιολογικό.
Γίνεται πρόβλημα όταν βλάπτει τον εαυτό ή και τους άλλους.

Μύθοι και Πραγματικότητα:

1)      Μύθος: Δεν θα πρέπει να καταπιέζω τον θυμό μου, είναι καλύτερα να
ξεσπάω.

Πραγματικότητα: Παρόλο που είναι αλήθεια ότι το να καταπιέζουμε τον θυμό μας
είναι ανθυγιεινό, τα ξεσπάσματα δεν είναι καλύτερα. Τα ξεσπάσματα στην
πραγματικότητα είναι αυτά που αυξάνουν τα προβλήματα υγείας και το πρόβλημα του
θυμού.

2)      Μύθος: Ο θυμός και η επιθετικότητα με βοηθούν να κερδίσω τον σεβασμό
και να παίρνω αυτό που θέλω.

Πραγματικότητα: Η πραγματική δύναμη δεν βρίσκεται στο να μπορείς να επιτεθείς.
Οι άλλοι μπορεί να σε φοβούνται αλλά δεν σε σέβονται εάν δεν μπορείς να
ελέγξεις τον εαυτό σου. Οι άλλοι μπορούν πολύ καλύτερα να ακούσουν και να
καλύψουν τις ανάγκες σου όταν εκφράζονται ευγενικά.

3)      Μύθος: Δεν μπορώ να συγκρατήσω με τίποτα τον θυμό μου, δεν έχω την
ικανότητα.

Πραγματικότητα: Δεν μπορείς πάντα να ελέγχεις την κατάσταση, αλλά μπορείς να
ελέγχεις το πως εκφράζεις τον θυμό σου, χωρίς να κακοποιείς τους άλλους.
Υπάρχει πάντα η επιλογή του πως θα συμπεριφερθείς.

4)      Μύθος: Η Διαχείριση του θυμού έχει να κάνει με το πως θα μάθεις να
καταπιέζεις το θυμό σου.

Πραγματικότητα: Το να θυμώνεις είναι φυσιολογικό. Διαχείριση του θυμού σημαίνει
ανακαλύπτω τα συναισθήματα που βρίσκονται από κάτω, και τις ανάγκες που δεν
έχουν εκπληρωθεί. Αναπτύσσοντας υγιέστερους τρόπους διαχείρισης της έντασης,
εκφράζοντάς την με εποικοδομητικούς τρόπους.

Οι Δυναμικές του Θυμού:

  a.. Γινόμαστε πιο θυμωμένοι όταν στρεσαριζόμαστε και όταν νιώθουμε χαμηλή
αυτοεκτίμηση, σωματική και συναισθηματική εξάντληση.
  b.. Σπάνια είμαστε νευριασμένοι για τον λόγο που νομίζουμε.
  c.. Είμαστε συνήθως νευριασμένοι για τις ανεκπλήρωτες παιδικές μας ανάγκες.
  d.. Συνήθως νευριάζουμε όταν εντοπίζουμε κάτι στους άλλους που δεν αντέχουμε
στον εαυτό μας.
  e.. Κάτω απο τον θυμό μας υπάρχουν απογοητεύσεις, τραύματα και πυροδοτήσεις.
  f.. Πολλές φορές θυμώνουμε γιατί πονέσαμε σαν παιδιά.
  g.. Θυμώνουμε όταν ένα τωρινό γεγονός, επαναφέρει παλιές άλυτες καταστάσεις
του παρελθόντος.
  h.. Πολλές φορές νιώθουμε δυνατά συναισθήματα όταν μια κατάσταση έχει
παρόμοιο περιεχόμενο, λέξεις, ενέργεια που νιώσαμε στο παρελθόν.

Δώσε σημασία στο πως νιώθεις τον θυμό στο σώμα σου

  a.. Σφίξιμο στο στομάχι- χτυπήματα στο στομάχι.
  b.. Σφίξιμο στα χέρια και στο σαγόνι.
  c.. Αυξηση αναπνοής.
  d.. Πονοκέφαλος.
  e.. Εσωτερική ταραχή, ανάγκη για περπάτημα.
  f.. Αίσθηση ότι όλα είναι κόκκινα.
  g.. Πρόβλημα στην συγκέντρωση.
  h.. Ταχυπαλμία.
  i.. Ένταση στους όμους.

Διαχείριση του θυμού

Αρχικά στάδια

  a.. Συγκέντρωση στις σωματικές αισθήσεις.
  b.. Πάρε μερικές βαθιές αναπνοές.
  c.. Μια βόλτα στο τετράγωνο.
  d.. Χρήση των αισθήσεων (τι ακούς, τι μυρίζεις, τι νιώθεις)
  e.. Μασαζ στις περιοχές που πονούν και έχουν ένταση.

Έλεγχος Πραγματικότητας

  a.. Πόσο σημαντικό είναι αυτό που συμβαίνει;
  b.. Αξίζει πραγματικά να νευριάζω;
  c.. Αξίζει να καταστρέψω την υπόλοιπη μέρα μου;
  d.. Υπάρχει κάτι που μπορώ να κάνω γι αυτό;
  e.. Αξίζει να σπαταλήσω τον χρόνο μου;

Αν πραγματικά αξίζει να είστε θυμωμένοι, να παίξετε δίκαια

  a.. Σε περίπτωση που έχετε θυμώσει με κάποιον που αγαπάτε, κάντε την σχέση
προτεραιότητα - δείξτε σεβασμό στον άλλο άνθρωπο και στον τρόπο που βλέπει τα
πράγματα.
  b.. Αποφάσισε εαν πραγματικά θέλεις να μπεις στη μάχη.
  c.. Μείνε στο παρόν χωρίς να αναφέρεις περασμένα γεγονότα, ώστε να λύσεις το
θέμα.
  d.. Να είσαι έτοιμος να συγχωρέσεις.
  e.. Να μπορείς να αφήσεις κάτι να φύγει, αν χρειάζεται.
  f.. Αν δεν μπορείς να συμφωνήσεις, συμφώνησε στην διαφωνία. Αποδεσμεύσου και
προχώρα.

Δυσλειτουργικές Σκέψεις που Πυροδοτούν τον Θυμό

Μπορεί να νομίζεις πως εξωτερικοί παράγοντες πυροδοτούν τον θυμό σου, όπως
χοντροκομμένες συμπεριφορές των άλλων ανθρώπων ή έντονες και άβολες
καταστάσεις. Αλλά το πρόβλημα του θυμού έχει να κάνει λιγότερο με αυτό που
συμβαίνει σε σένα και περισσότερο με το πως το αντιλαμβάνεσαι.

Τα δυσλειτουργικά μοτίβα σκέψεων που πυροδοτούν και αυξάνουν τον θυμό είναι:

1)      Υπερανάλυση-Γενίκευση: π.χ. "Πάντα με διακόπτεις. Ποτέ δεν με ακούς και
δεν σκέφτεσαι τις ανάγκες μου. Ποτέ δεν παίρνω αυτό που μου αξίζει.

2)      Εμμονή με τα "πρέπει": Ανελαστικά έως εμμονικά πρέπει, ανελαστικές
πεποιθήσεις σχετικά με το τι πρέπει να ισχύει γενικώς και πυροδότηση έντονου
θυμού γιατί δεν ισχύουν για όλους.

3)      Διάβασμα σκέψης- βιαστικά αποτελέσματα: Το να πιστεύεις ότι γνωρίζεις
τι σκέφτονται και τι νιώθουν οι άλλοι, ειδικά η πεποίθηση πως θέλουν εσκεμμένα
να σε νευριάσουν, να σε μειώσουν και να μην σε σέβονται.

4)      Το φταίξιμο. Ρίχνω κατηγορίες, όταν κάτι κακό συμβαίνει ή κάτι πάει
στραβά πρέπει κάποιος να φταίει. Κατηγορείς τους άλλους ή τον εαυτό σου, όταν
φταίνε οι άλλοι γίνεσαι τιμωρητικός και πολύ θυμωμένος.

 Γιώργος