Movement yang sangat baik. Please be active to your local community area.
PIBG dan sekolah sekolah haruslah punya kesedaran mengenai kepentingan
sistem sumber terbuka.
Kesedaran yang diperlukan termasuk memberi ruang dan jalan untuk kita masuk
dan free talk kan sekolah sekolah yang terdekat dengan rumah kita. Kita
bersatu di atas nama OSDC satu satunya ownership yang kita ada. Masing
masing haruslah simpan dan semat baik baik tujuan murni kita adalah untuk
meramaikan lagi cerdik pandai linux ke seluruh Malaysia.
Feedback yang saya dapat balik dari Cikgu Cikgu IT di tempat saya ialah
kurang masa yang sesuai (kerana) pelajar pelajar hampir dengan peperiksaan.
Ruang akan dibenarkan jika selepas musim peperiksaan atau pada awal tahun.
Selain daripada itu ada Cikgu-Cikgu IT itu sendiri tidak tahu menahu
langsung tentang Linux dan keberatan untuk Migrate. Ini memang
masalah....... Jika Cikgu cikgu IT tidak mahu menerima atau dingin tentang
peralihan ini saya mesti cari jalan baru supaya mereka berubah. Selain
daripada paksaan yang sesetengah orang kata wrong approach agak payah tapi
kena cari Soft spot diorang jugak. Finally depa akan terima juga. jangan
kecewa atau hampa jangan menyerah kalah sahabat sahabat ku teruskanlah
tujuan murni kita ni. Target saya adalah kepada guru guru IT ni dahulu
kerana merekalah key-person kat sekolah tu. Mesti mahu mereka beri kebenaran
untuk kita terjah kerana ini adalah untuk kebaikan.

Sekian terima kasih

laporan dari
Azhar Bin Hj. Mohd. Zakaria
*distribution manager*