---------- Forwarded message ----------
From: Sabri Zin <sabri...@gmail.com>
Date: 2009/10/12
Subject: Fwd: FW: [ppim-net] Mengapa Saya Melemparkan Kasut Kepada Bush
To: Bonzer AMK Bkt Katil <azhar_...@yahoo.com>, Farhan <farhan_...@yahoo.com>,

*From: *Raz Lee <raz_...@yahoo.com>
*Date: *Sun, 4 Oct 2009 20:39:36 -0700 (PDT)
*To: *razali haji ahmad<pakanda...@yahoo.com>
*Cc: *noordin din abu bakar<din_c70ho...@yahoo.com.my>; afandi<

From: mahmud johari <abuw...@hotmail.com>
To: "afra abubakar" <afra_attaq...@hotmail.com>, "aja5...@yahoo.com.my" <
Date: Sunday, October 4, 2009, 3:16 AM

Date: Sun, 27 Sep 2009 21:59:20 -0700
From: drru...@yahoo.com
To: drmoh...@yahoo.com; khayatee...@yahoo.com; roza...@hotmail.com;
utta...@yahoo.com; drwem...@tm.net.my

--- On *Sat, 9/26/09, muhammad haleem <alhikmah...@yahoo.co.uk>* wrote:

From: muhammad haleem <alhikmah...@yahoo.co.uk>
To: "ppim" <ppim-...@yahoogroups.com>
Cc: "TI group" <tike...@yahoogroups.com>, mcm2...@googlegroups.com,
hidayah...@yahoogroups.com, haluanpales...@yahoogroups.com
Date: Saturday, September 26, 2009, 10:48 PM

      Muntahar al Zaidi: Mengapa Saya Melemparkan Kasut Kepada Bush Khamis,
24/09/2009 20:30 *Muntahar Al-Zeidi, wartawan Irak yang melemparkan kasut
kearah  George W. Bush,dibebaskan dari penjara minggu lepas. Al-Zeidi
dihukum tiga tahun penjara namun hukuman itu kemudian dikurangi menjadi satu
tahun. Banyak yang ingin tahu apakah  motif serangannya terhadap Bush yang
kemudian menjadi titik sejarah itu. Berikut laporan dari guardian.*
*___________________________________________________________________________
*

Sekarang saya sudah bebas. Tapi negara saya masih menjadi tawanan perang.
Telah  banyak orang berbincang mengenai tindakan saya, tentang keberanian
dan kepahlawanan,  simbol dan tindakan simbolik.
Tapi, sederhana saja, bagi  saya:

apa yang memaksa saya untuk bertindak seperti itu adalah ketidakadilan yang
menimpa rakyat saya, dan bagaimana para penjajah amerika  memalukan tanah
air saya dengan menginjak-injaknya.
Selama beberapa tahun terakhir, lebih dari satu juta orang telah mati oleh
peluru penjajah dan Irak sekarang dipenuhi lebih dari lima juta anak-anak
yatim, jutaan janda dan ratusan ribu orang cacat. Banyak jutaan orang yang
kehilangan tempat tinggal di dalam dan di luar negeri.
Kami pernah menjadi suatu bangsa di mana orang Turki, Kurdi, Asiria, Sabean
dan Yazid berbagi roti setiap harinya. Kami berkongsi  rasa lapar di bawah
blokade/sanksi selama lebih dari satu dekad. Kesabaran dan solidariti kami
tidak membuat kami lupa kepada penindasan amerika ( sebelum mereka
menjajah). Kini  penjajahan mencerai-beraikan kami, saudara dari saudara,
tetangga dari tetangga. Menghambat kami dari rumah  ke khemah-khemah
pelarian dan tempat kematian.

Saya bukanlah pejuang, tapi saya mempunyai pendirian dan sikap. Memalukan
sekali melihat negara saya begitu dihina, Baghdad dibakar, dan rakyat kami
dibunuh. Ribuan peristiwa yang begitu  tragis bersarang  di kepala saya, ini
mendorong saya untuk melakukan konfrontasi.
Skandal di Penjara Abu Ghraib. serangan keatas  Fallujah, Najaf, Haditha,
Sadr, Basra, Diyala, Mosul, Tal Afar, dan setiap inci tanah kami yang
terluka. Saya berjalan di atas tanah yang terbakar dan melihat dengan mata
kepala sendiri penderitaan mangsa, mendengar dengan telinga saya sendiri
jeritan anak-anak yatim dan mereka yang bersedih. Yang lebih parah adalah
perasaan malu yang teramat dan menghantui saya  kerana saya tak mampu
berbuat apa-apa.

Setelah  menyelesaikan tugas kewartawanan dalam melaporkan kejadian harian,
sementara saya membersihkan sisa-sisa runtuhan rumah-rumah rakyat Irak, atau
darah yang terkena pakaian, saya selalu merapatkan gigi dan berjanji akan
membalas dendam terhadap mangsa dan korban di Iraq.

Kesempatan itu datang, dan saya menerimanya.

Saya mengambilnya dari kesetiaan kepada setiap titisan darah yang menitik
dari mangsa mangsa yang  tidak bersalah, dari setiap jeritan ibu yang
berduka, dan dari jeritan anak-anak yatim piatu, kepiluan dan kesedihan oleh
mangsa perrkosaan.

Saya berkata kepada orang-orang yang mencela saya, apakah anda tahu berapa
banyak rumah yang sudah ibinasakan ? Berapa kali kah kasut-kasut mereka
telah menginjak darah mangsa  yang tidak bersalah? Mungkin kasut  adalah
jawaban yang paling tepat ketika semua nilai itu dilanggar.
Ketika saya melemparkan kasut kearah George Bush, saya menyampaikan penafian
terhadap pembohongannya dengan penjajahan terhadap negara saya, berterusan
mencuri kekayaan negara saya, menghancur infrastrukturnya, dan yang lebih
perit, mengusir anak-anak lelaki kami, -ramai yang hilang sehingga sekarang.

Saya mohon maaf, jika saya menyalah gunakan tugas kewartawan ini. Apa yang
saya lakukan hanyalah luahan  perasaan dan hati nurani seorang warganegara
yang melihat tanah airnya *dinodai setiap hari*. Kewartawanan ditangisi di
bawah naungan penjajahan yang tidak boleh bersuara lebih dari suara
patriotisme.

Dan jika patriotisme boleh berbicara, maka kewartawanan/ profesionalisma
harus bersama  dengannya.

Saya tidak melakukannya supaya nama saya masuk terpapar dalam sejarah atau
untuk keuntungan kebendaan. Yang saya inginkan hanyalah untuk membela negara
saya. (guardian)

http://www.eramusli m.com/ <http://www.eramuslim.com/>

Windows Live: Friends get your Flickr, Yelp, and Digg updates when they
e-mail
you.<http://www.microsoft.com/windows/windowslive/see-it-in-action/social-network-basics.aspx?ocid=PID23461::T:WLMTAGL:ON:WL:ms-my:SI_SB_3:092010>

            Sabri Zin
0122049646 / 0122146456