Rafał Markiewicz wrote:

On 2004-09-21 at 09:32 Jacek Konieczny wrote:

Ja mam. Nie miałem z tym żadnych problemów, ale jeszcze dużo
z możliwości LVM (mieszanie z filesystemami) nie korzystałem.

A co jest takiego pieknego w LVM? To, ze dokladasz dysk do maszyny i na
zywca "doklejasz" te wolna przestrzen do reszty? Co tam jeszcze?

1. Resizowanie zmontowanych filesystemów (tych które wspierają: JFS (tylko zwiększa), XFS, Raiser i pewnie inne)
2. migracja wolumenu miedzy dyskami: np. /usr wylądował Ci na dysku który jest do wyjęcia. Jak sprzęt jest hotswapowy to nie musisz nic mówić klientom. Maszyn trochę zwolni przy migracji, ale dane są cały czas dostępne.
3. filesystemy większe niż dyski (tak jak w linearnym raidzie)
4. snapshoty wolumenów. Np. stopujesz bazę, robisz snapszot, startujesz bazę a backup robisz offlineowo ze snapszotu.
5. Po wymieszaniu z raidami sofwarowymi powstaje EVMS. Do tego masz ładne narządka do zarządznia storagem.
6. Na innych systemach, np w AIXie masz na poziomie LVMa zrobiony striping i mirroring. w Linuxie masz to w EVMS.

Z minusów:
1. jest to jszcze jedna warstwa pomiędzy dyskiem a filesystemem. Należy się zatem spodziewać pewnego zwolnienia (choć ja tam nie widzę). Poza tym rzecz jest sotsunkowo nowa więc pewnie jeszcze może się psuć.
2. żaden znany mi bootloader nie potrafi zabootować kernela leżącego na logiczym wolumenie. Ale ja jestem zboczony AIXowo, a tam jest wszystko w LVM i inaczej być nie może ;-)

pozdrawiam
marcinek

P.S. Od pewnego czasu chodzi mi po głowie pomysł napisania malutkiego instalatora do PLD,
który jedyne co by robił to instalował naprawdę minimalny system, ale za to wszystko na LVM/EVMS. Poprostu mówiłoby się mu: zainstaluj mi system na tych dyskach i tyle. Instaler założyły podastawowe filesystemy w wolumenach, zainstalował pakiety, a resztę robiłoby się po reboocie z dysków. Czyli tak jak w AIXie :-)

Pozdrawiam, Rufik gg: 341299