On Mon, 22 Feb 1999, Grzegorz Swiderski wrote:

 Nie sledzilem uwaznie tej dyskusji, zreszta bylem booted-off by Owoc.
Ale krociutko.

> Pozdrawia Grzegorz Swiderski!
> W niedziele, 21 lutego 1999 o godzinie 10:49 po poludniu

> Bog.

  OK. W kategoriach wiary monoteistycznej zgoda, tylko ze ludzie zostaja
zabici przed osadem Boskim czynu. Tu jest sek.

W judaizmie np. nie jest nawet jasno zdefiniowany problem nagrody Boga za
Dobro i kary za Zlo.

W chrzescijanstwie, niezaleznie od innych milych czlowiekowi cech tegoz,
to tak milo wierzyc, ze nas Bog nagrodzi w zyciu pozagrobowym w niebie za
Dobro, a ukarze w piekle za Zlo. Nawet jezeli dopiero na Sadzie
Ostatecznym (niech Pan np. obejrzy Memlinga w Gdansku). To naprawde milo
czlowiekowi. tylko ze... ale to juz sa inne sprawy.

> W kazdym razie nawet jak ktos nie wierzy w Boga, to musi uznac,
> ze Dobro i Zlo sa pojeciami obiektywnymi, ktore czlowiek
> odkrywa a nie definiuje. A wiec ten, ktory zdecydowal co jest
> dobre a co zle nie jest z pewnoscia czlowiekiem.

  Tak sie sklada, ze kilka miesiecy temu dyskutowalem o tym problemie
prywatnie z Dorota Rygiel. Moze to znajde, wytne aspekty osobiste tej
dyskusji i puszcze na PL, jezeli DR zgodzi sie, ale teraz nie ma jej w
Kanadzie.

W kazdym razie to jest problem manicheizmu. Ma Pan absolutnie racje. W
kazdym czlowieku jest Dobro i Zlo. Pozostaje problem proporcji i kontroli.
To wlasnie bylo tematem mojej dyskusji z DR. I oczywiscie problem
egzystencji Dobra i Zla jako pewnej jakosci poza czlowiekiem, niezaleznej,
poza jego kontrola.

BTW. Manichejskie Dobro i Zlo jest glownym motywem tworczosci Gustawa
Henryka Grudzinskiego. Niedawno przegadalem z nim o tym godzine. A potem
rachunek - telefoniczny :), ten juz nie jest dobry :)

Jest piekny wiersz Henryka Grynberga pt. "Midrasz" o Zlu w czlowieku.

Na koniec z dwoch religii:

O Odwieczny, obysmy zawsze mogli powiedziec i czynic co jest prawe i
dobre.

tudziez:

Czyncie Dobro.

Cheers.