> Nie mieszkam w Polsce, ale czesto sie zastanawiam co temu narodowi
>potrzeba, aby wrocil do Europy w kulturowym tego slowa znaczeniu. I
>przewaznie wnioskuje,ze:

Wlasnie, szkoda, ze najwiecej do powiedzenia o dzisiejszej Polsce maja
ludzie, ktorzy znaja ja tylko z opowiadan albo artykulow prasowych.

>Swiecki dlatego, ze autorytet kosciola wypalil sie juz, wiadomo, ze kosciol
>twierdzi i chce, zeby nie robic tego czy tamtego i to sa wszystko byc moze
>bardzo dobre zasady, oparte na judeo-chrzescijanskiej tradycji --- ale
>niestety ludzie sobie z tego nic nie robia.
>Moja teoria to dlatego, ze kosciol stracil autorytet. Do kosciola ludzie
>chodza bo Kowalscy chodza, no bo co to by Kowalscy powiedzieli gdybysmy nie
>ochrzcili naszego dziecka i tak dalej. Ale kwestie uczciwosci, mowienia
>prawdy, uczciwoscimalzenskiej powinny sie wywodzic od jakiegos autorytetu
> [...]

To jakies bzdury. W kazda niedziele koscioly sa pelne ludzi i zapewniam
Pania, ze nikt ich tam nie zagania pod przymusem i nikt nikogo nie bije,
jezeli do kosciola nie pojdzie. ;-) Moim zdaniem silna pozycja Kosciola
Katolickiego jest jedyna obrona przed relatywizmem i zalewem tandety
moralnej z Zachodu. Przypominam tez, ze Kosciol byl szykanowany i zwalczany
przez wszystkie lata socjalizmu, a to, ze odzyskalismy wolnosc i suwerennosc
i to, ze w ogole mowimy po polsku jest w glownej mierze zasluga wlasnie
Kosciola, biorac pod uwage nie tylko okres PRL-u, ale i lata zaborow. Poza
tym poczatek Panstwa Polskiego zwiazany jest z przyjeciem przez Polske
chrzescijanstwa i jest ono trwale wpisane w nasza tozsamosc i tradycje.
Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Francja, Rosja, Chiny, Zimbabwe i inne
panstwa maja swoja historie i tradycje, Polska ma swoja, co jest dla nas tym
bardziej wazne w okresie tak istotnych przemian ustrojowych. Bez niej nie
bylibysmy narodem, tylko jakims nieokreslonym skupiskiem bez wlasnej
tozsamosci. To nie jest jakas glupia teoria, prosze popatrzec chociazby na
sasiednia Bialorus, ktora "dostala" niepodleglosc niejako w prezencie i na
sile chce z powrotem do Rosji, bo nie umie sobie z wlasna suwerennoscia
radzic, ale to wlasnie efekty komunistycznej indoktrynacji, niszczenia
cerkwi i kosciolow oraz walki z wszelka moralnoscia i tozsamoscia panstwowa.
Niestety zeby te sprawy rozumiec potrzebny jest nie tylko polski paszport,
ale przede wszystkim polskie serce.

>Nie oczekuje, ze to kosciol zapewni Polakom. A kto czy co to tez nie wiem.
>dorota

Wlasnie, po 1989 r. skonczyly sie rzady takich, co robili doswiadczenia w
tym zakresie i wprowadzali nowy system wartosci i moralnosci. Wiecej
eksperymentow chyba nam nie potrzeba.
Przy okazji, nasz premier nie jest katolikiem i jakos sobie radzi. ;-)
Pozdrawiam

Michal Sulej
tel. (48) 0 501 937 307
[EMAIL PROTECTED]  http://www.ariadna.pl/psychologia