Irek Karaskiewicz <[EMAIL PROTECTED]> zacytowal:
> Polsko! lecz ciebie blyskotkami ludza;
> Pawiem narodow bylas i papuga,
> A teraz jestes sluzebnica cudza.

[...]
> [...]
> butelke piwa, ktora mu nawet miejscowi bywalcy otworza i bedzie mogl
> zaspokoic pragnienie, choc moze piwo niekoniecznie bedzie z lodowki.
>
> Poza tym "pubem" wies polska nie porazi przybysza z Zachodu swoja
> zachodnioscia. Chyba, ze...natrafi na lepperowskie blokady drog. Wbrew
> bowiem temu, co twierdza wspolczesni  propagandzisci sukcesu, te
> rolnicze blokady to moze jedyny dowod, ze polscy rolnicy, chca do
> Zachodu i usiluja zachowywac sie tak, jak na ich miejscu zachowywali by
> sie rolnicy francuscy. niemieccy czy hiszpanscy.

Nie tylko "by sie zachowywali" ale tak wlasnie juz sie wiele razy
zachowywali. Polscy chlopi ze swoim praktycznym rozsadkiem
blizej sa prawdziwego Zachodu. Na Zachodzie gdzie chlopi maja dosc
duzo do powiedzenia i w gospodarce i w kulturze. Cale kraje, i to czesto
najlepiej urzadzone sa zaliczne przez socjologow do krajow tzw.
chlopskich. Polska w tym kontekscie jest bardziej krajem
zakompleksialej biednej szlachty niz ponizanego chlopstwa.

[...]

> To nie ja, lecz Jerzy Giedroyc, laureat doktoratow honorowych i bialych
> orlow, kiedy juz ochlonal z pierwszego szoku, napisal w majowym numerze
> "Kultury": Na utrzymanie przyjetych przez Polske uchodzcow z Kosowa
> przyznano dotad 4 mln z rezerwy budzetu. Ten humanitarny gest jest b.
> szlachetny  i sluszny, ale trzeba zalowac, ze nie znalazly sie pieniadze
> dla glodujacych dzieci w Polsce i na utrzymanie domow dziecka, ktore
> znajduja sie w tragicznej sytuacji. Szereg krajow, znacznie bogatszych
> od nas, okazalo sie mniej hojnymi(...)

No a ile pieniedzy dostana Polacy z Kazachstanu?

> [...]
> "Kultura" miala duze ulatwienia w przerzucie literatury do Polski i do
> Rosji, i to drukow bardzo niewygodnych dla Tito. Mielismy bardzo
> przyjazne stosunki z szeregiem dzialaczy, jak np. z Dzilasem. Jezdzili
> wtedy do Serbii, celem nawiazania kontaktow, Zygmunt Hertz i Jerzy
> Stempowski. Mielismy wielu oddanych przyjaciol pomagajacych nam w pracy.
> Serbowie bardzo interesowali sie polska literatura i wspolpraca
> kulturalna, z nieodzalowanym Vijucicem na czele. Sporo polskich pisarzy
> bylo popularnych w Serbii, ich dziela byly tlumaczone i wydawane...

Znam paru Serbow i skreca mnie ze wstydu gdy z nimi rozmawiam.
Staram sie unikac rozmow o Polsce, a Polska dosc ich interesuje
in dosc duzo o niej wiedza.

> Polsko! czyja jestes sluga? Polski udzial w wojnie z Serbia jest
> zalosny, obrzydliwy i pogardy godny. To nie jest usprawiedliwienie, ze
> Ameryka, ze Niemcy, ze Francja...Wielkim i bogatym swiat latwo wybaczy
> lotrostwa i zbrodnie. Narodom malym i slabym - nie wybacza niczego.

A to juz nie wiem, moze Polakow beda po prostu mniej szanowac, i beda
blizej w hierarchi takich Turkow czy Albanczykow (najbardziej
entuzjastycznych zwolennikow NATO).

Co jest uderzajace w tym polskim malpowaniu, ze gdy wiodace
angielskie/amerykanskie media wyraza jakies domniemania w
ostrozny i pokretny sposob (tak aby mozna sie bylo wywiklac
w razie demaskacji) nastepnego dnia polskie media powtarzaja
to samo jako ostateczna prawde. I to jeszcze pyszniac sie
swoja "trzezwoscia" i zdecydowanie (w kontrascie oczywiscie
do chwiejnego i zdezorientowanego Zachodu).
A gdyby ci apologeci NATO przyjrzeli sie blizej, jaki typ ludzi
na Zachodzie popiera polityke Clintonow i Blairow i wierzy
w CNN, NYT i BBC to by sie niektorzy nieco opamietali.

 Niestety wyglada,
ze polska psychologia tak sie ma do Zachodu
jak polska gospodarka.

Marcin Mankowski

Odpowiedź listem elektroniczym