At 11:51 PM 28/07/99 -0700, [EMAIL PROTECTED] pisze:

>Podczas wywiadu z tutejszym konsulem pojawila sie sprawa wlasnie sluzby
>wojskowej w swietle np. dosyc drastycznego przykladu;
>dziecko z rodzica(ow) polskiego, oczywiscie 18-latek, przebywajace z wizyta
>w Polsce na kanadyjskim paszporcie, zostaje nagle "powolane" do sluzby
>wojskowej.
>Konsul odpowiedzial, ze taka sytuacja jest niemozliwa i nikt by tego nie
>zrobil. A jednak mozna cos zrobic-:)).

Teoretycznie konsul mial racje:

     -  Prawo polskie, Art. 4 Ustawy z 21 XI 1967 roku,  nie przewiduje
        pobieranie do sluzby wojskowej obywatela polskiego,  ktory row-
        niez posiada obywatelstwo innego kraju i  na stale mieszka poza
        granicami Polski.

Praktycznie znajomosc prawa przez polskich urzednikow jest zerowa.
Nie mozna liczyc na znajomosc tej ustawy. Przed wyjazdem z kraju
swego pobytu mlodzieniec w wieku poborowym powinien zaopatrzyc sie
w najblizszym polskim konsulacie w dokument potwierdzajacy, ze on
mieszka na stale w danym kraju. W Kanadzie takie poswiadczenie kosztuje
chyba okolo $75. Potrzebny jest oryginalny dokument kanadyjski, ktory
potwierdza staly pobyt w Kanadzie. No i oczywiscie na pamiec nauczyc sie
podanej powyzej ustawy, zeby mozna bylo sie na nia powolac.

Kolega pojechal z dwoma synami w wieku poborowym. Okazalo sie, ze
byli na stale ciagle zameldowani w Polsce, bo nie mozna bylo ich wymeldowac.
Zeby wymeldowac potrzebny byl dowod osobisty. A dowodu osobistego nie
chciano wyrobic, gdyz mieszkali w Kanadzie. Policja przychodzila kilkakrotnie
w czasie wakacji do domu dziadka, ale chlopaki mieszkali u ciotki. Scigani sa
za niestawienie sie na komisji poborowej. Wyjechali z Polski, gdy mieli po
9 lat (blizniaki). Kolega poszedl do lokalnej Komisji Uzupelnien z zaswiadczeniami
z Konsulatu w Otatwie. Urzednik powiedzial, ze tymi zaswiadczeniami to on
sobie moze cos podetrzec...

Stev Pec <[EMAIL PROTECTED]> pisze:

  >w w/w cos to chyba nie tak.   Wedlug umowy Polska/ Kanada...
  >USA... lub Francja (jak mnie wiadomo) osoba przyjezdzajaca
  >do Polski na paszporcie cudzoziemskim (bezwzgledu na
  >przeszlosc) jest uwazana za cudzoziemca.

Niestety myli sie Pan w 100%. Obywatel polski jest WYLACZNIE obywatelem
polskim w/g obowazujacego prawa polskiego. Mozna miec 10 innych obywatelstw,
ale jest sie traktowanym jako obywatel polski. Nawet nie ma obowiazaku na przyklad
powiadamiania konsulatu innego kraju, ktorego obywatelem jest dana osoba.
W Pana przypadku, policja polska nie bedzie sobie zawracac glowy, zeby
powiadomic konsulat amerykanski.

Marek Minta <[EMAIL PROTECTED]> pisze:
  >Jest _cale_ prawo regulujace wielokrotne obywatelstwo w Polsce.

Juz wielokrotnie byla poruszana sprawa podwojnego obywatelstwa.
Prawo polskie nie uznaje wielokrotnego obywatelstwa w stosunku
do osoby, ktora posiada obywatelstwo polskie.

      - Ustawa z roku 1920, art. 1, o podwojnym obywatelstwie:
           Obywatel polski nie moze byc jednoczesnie obywatelem innego
           kraju.

      - Ustawa z roku 1962:
           Obywatel polski nie moze byc uznawany za obywatela innego
           kraju.

      - Nie ma nigdzie w obowiazujacym prawie polskim, ze obywatel
        polski nie moze byc obywatelem innego panstwa.

      - Prawo polskie nie sankcjonuje podwojnego obywatelstwa, ale tez
        nie jest karalne posiadanie obywatelstwa innego kraju.

      - W stosunkach prawnych obywatel polski, ktory nabyl obywatelstwo
        jednego lub wiecej obcych panstw, jest traktowany wylacznie
        jako obywatel polski.

Sprawa zezwolenia na zamiane obywtaelstwa:

      - Z obywatelstwa polskiego moze obecnie zwolnic (wydac zgode na zamiane)
        osobe jedynie Prezydent RP. Dawniej Rada Panstwa, a nawet MSZ...

      - Ustawa z 1920 roku mowi, ze obywatel polski moze stracic obywa-
        telstwo poprzez nabycie obywatelstwa innego kraju,  ale jedynie
        pod warunkiem, ze jest zwolniony od powszechnego obowiazku woj-
        skowego.

Stev Pec <[EMAIL PROTECTED]> pisze:

         > The required amount of funds necessary to cover the costs of an alien's stay
         > in Poland
          > 1.For travelers of 16 years of age and above - 100 zlotys (PLN) per day of
stay,
          > but not less than 500 PLN;

         > Jak to moze byc STO JEST WIECEJ JAK 500?

It's clear and correct. Please read the above (and below) again:

        100 zlotys (PLN) per day of stay, but not less than 500 PLN.

 >Calkiem ciekawe, ale cos tutaj niegra, jezyk
 >angielski Polskiego Konsula lub moj jest slaby?
 >Czyli kto jest tumanem?

Na to pytanie musi Pan sobie sam odpowiedziec.

Urlopowe pozdrowienia dla P-L'owiczow,

CzP

Odpowiedź listem elektroniczym