----- Original Message -----
From: Anna Niewiadomska <[EMAIL PROTECTED]>
To: <[EMAIL PROTECTED]>
Sent: Thursday, August 12, 1999 20:57
Subject: Re: Zacmienie

> No wlasnie, jak podal dzis dziennik ABC, stan Kansas zakazal wlasnie
> nauczania w szkolach o teorii ewolucji.

Ladnie to brzmi, ale szybki przeglad pola pokazuje, ze nie jest scisle.
Board of Education w Topeka przeglosowala 6-4 postanowienie, ktore
pozostawia
"zagadnienie nauczania ewolucji" 304-em dystryktom szkolnym.

Detale pod
http://www.kcstar.com/item/pages/home.pat,local/3773c272.811,.html

Wszystko to sugeruje, ze Kansas jest przyslowiowa ostatnia dziura, takze w
zakresie
oswiaty, ale nie wszedzie w Kansas jest to prawda - np. dystrykt Blue Valley
jest notowany
w pierwszej dziesiatce w tym kraju (czy to duza pociecha czy nie, to inna
sprawa;
jest tez ciekawostka dlaczego, ale o tym innym razem).

Gdyby jednak w Kansas nauczania ewolucji zakazano, nie zdziwiloby mine to
bardzo,
bo mozna sie upierac, ze przynajmniej w Kansas mikroewolucja nie sprawdza
sie.
Spora czesc populacji lokalnej (w przeciwienstwie do naplywowej czy
przeplywowej)
to kulturowo ci sami farmerzy, ktorzy niszczyli Indian i wykonywali
homesteading;
roznica taka, ze przemieszczaja sie teraz pick-upami a nie konno czy pieszo.
Spora czesc lokalnych uczelni wyzszych to awansowane szkoly rolnicze.

Cala ta historia wskazuje na specyficznie amerykanskie idiosynkrazje:
- dostep do "prawd naukowych" w szkolnictwie jest kontrolowany przez
glosowanie i religijne przekonania glosujacych
- status "prawd naukowych" jest zrelatywizowany do przekonan jednostek ("my
perception is reality") i grup ("demokracja")
- ten swoisty solipsyzm jest zarowno wyrazem jak i zapowiedza
wzrastajacego - w stosunku
do lat 60/70, kiedy z powodu rywalizacji z ZSRR w nauczanie i nauke szly
spore pieniadze -
analfabetyzmu w tym kraju.

Ciekaw jednak jestem, czy zagadnienie ewolucja/kreacjonizm jest w ogole
obecne w polskich programach
szkolnych i czy Kosciol ma cos ntt do powiedzenia?

Piotr

Odpowiedź listem elektroniczym