Andrew Kobos wrote:

> [...]
> bardzo katolickim i koniec koncow uslyszalem, ze mianowanie kogos
> "swietym" czyli kanonizacja, lub tylko beatyfikacja, jest aktem
> dydaktycznym, jako postawienie najlepszego wzoru do nasladowania,
> czy tylko jako pewien ideal wartosci.
>
> Zgoda - z tym mam mniejszy problem, niz z ludzka ocena kto ma
> bezposredni dostep do "ucha" Boga.
>
> Wiec jezeli to ma byc wzor, to trudno (nawet zorientowanemu Michalowi N.)
> uznac Piusa XII za wzor.
>
> Swietych w Kosciele Katolickim jest mnostwo. JPII mianowal ich wiecej niz
> wszyscy dotad papieze razem wzieci. Jego sprawa i Kosciola.

Wlasnie, dobrze jest o tym pamietac!

> Ortodoksyjni Zydzi wogole nie chca o tym mowic uznajac, ze to nie ich
> sprawa. Inni Zydzi mowia.

Co nie oznacza wcale, ze to jest ich sprawa. Wychylac sie kazdemu wolno.

> Jezeli dobrze pamietam, to Zydzi oburzyli sie (przynajmniej w
> najnowszych czasach) na swietosc tylko trzech osob, i to nie w rownym
> stopniu.

[...]

>   Po pierwsze, Torah to jest 5 piec pierwszych ksiag Starego
> Testamentu (a wlasciwie na odwrot: pierwszych piec ksiag ST jest
> piecioksiegiem Torah). KK zachowal Stary Testament.
>
> Zadalem sobie niedawno trud porownania pewnych fragmentow
> Torah w tlumaczeniu angielskim z tlumaczeniem polskim Starego Testamentu
> OO. Benedyktynow z Tynca. W kilkunastu fragmentach nie znalazlem
> znaczacych roznic, najwyzej slowa bliskoznaczne. Wiec interpretacja Torah
> moze byc uznana za jedna z interpretacji ST.

Ponoc interpretacji Tory jest tyle ile jest szkol Yeshiva. Tak mnie
poinformowali moi zydowscy przyjaciele.

> [...]
> uzyc eufemizmu "wyszydzaja". Ostatnio odbywalo sie to np. na Zwirowisku w
> Auschwitz z udzialem ksiezy i poczatkowa aprobata Prymasa Polski.
>
> Zydowskich interpretacji Torah jest wiele. Talmud (Yerushalmi i Bavli),
> kilka Mishneh Torah roznych autorow, a po "zamknieciu" Talmudu,
> responsy. wychodzac z interpretacji Torah, podaja te wszystkie dziela
> zbior praw zydowskich i code of conduct. Trudno wyobrazic sobie cos
> bardziej lekcewazonego przez chrzescijan niz Talmud. Nie tylko niegdys.
> Sprobuj wypytac katolikow (nie tylko polskich) co mysla o Talmudzie. I

Mowimy o dwoch rzeczach. Nie nalezy mieszac inetrpretacji swietych
ksiag,
czy tez innych doktryn religijnych z antysemityzmem, bo to byloby
duze uproszczenie.

> amk

Czesc

Jacek A.