"W.Glowacki" wrote:

> [FWD]
> W zwiazku z nadaniem 9 listopada na telewizyjnych stacjach publicznych PBS
> kolejnego programu z serii NOVA, tym razem poruszajacego historie
> rozwiazania szyfru niemieckiej maszyny szyfrujacej ENIGMA, zmuszony
> zostalem do zajecia swojego stanowiska. Ponizej cytuje krotki list wyslany
> na adres: [EMAIL PROTECTED]
>
> Noting glaring historical inaccuracies, I was quite dismayed to watch
> NOVA's newest program, entitled "Decoding Nazi Secrets".
>
> Once again, the NOVA Series failed to produce a quality educational
> [...]

Wilhelmie,
dzieki za wyslanie sprostowania, chociaz nie wiem czy to cos zmieni.
Tak sie sklada, ze kiedys bralem udzial w dorocznym zjezdzie Polskiego Tow.
Matematycznego w Lodzi na ktorym nagrodzono (o ile dobrze pamietam) dwoch z
wymienionych polskich matematykow od Enigmy.
W tamtym zjezdzie brali udzial tez matematycy z zagranicy.

Po programie na temat Enigmy na PBS dyskutowalem sprawe z paroma moimi kolegami z
pracy.
Wyszedlem troche na kogos, kto na sile chce przypisac cos polskim matematykom, co
im sie nie nalezy.
Jeden z kolegow, ktory specjalizuje sie w zastosowaniach matematyki i szczegolnie
zainteresowany sprawa Enigmy orzekl, ze czytal wiele o tej sprawie i nigdzie nie
bylo wzmianki o jakimkolwiek udziale Polakow.

Kiedys myslalem, ze przynajmniej matematyka oprze sie wplywom polityki ale
wszechwladne media moga i tutaj jezeli juz nie falszowac to przynajmniej cos
przemilczec.

Ostatnio w Michigan jacys matematycy postanowili zorganizowac glosowanie na temat
najwazniejszych odkryc matematycznych ostatniego stulecia. Wyslali liste, ich
zdaniem najwazniejszych odkryc, z ktorej to nalezalo wybrac piec.
Na liscie tej umieszczono miedzy innymi Einsteina i jego teorie wzglednosci.
Gdyby chodzilo o najwazniejsze odkrycia naukowe to oczywiscie glosowalbym za
Einsteinem.
Ale o ile mi wiadomo teoria wzglednosci ma tyle wspolnego z matematyka ile jest w
niej matematyki.
A jest tam oczywiscie wiele matematyki ale takiej, ktora byla znana juz i w 18
wieku i Einstein tego nie odkrywal.
Widac wiec, ze swieta PC zadomowila sie juz wszedzie bez wyjatku.

W glosowaniu nie wzialem udzialu i nie wyjasnialem dlaczego, gdyz prawdopodobnie
uznany bym byl za tego co sie niepotrzebnie czepia a moze i za kogos jeszcze
gorszego.
Zaznaczam, ze takie rzeczy jak przestrzenie Banacha, ktore sa omawiane prawie
wszedzie gdzie ludzie maja stycznosc z Analiza Funkcjonalna i przestrzenie te
nazywane sa bardzo czesto przestrzeniami polskimi oczywiscie nie znalazly miejsca
na tej liscie.

Pozdrawiam,
Miet Gutowski.

Odpowiedź listem elektroniczym