Tomasz J Kazmierski:

> Wowczas nie istnialo pojecie narodowosci etnicznej. Mozna bylo byc
> na przyklad Polakiem pochodzenia zydowskiego narodowosci ruskiej.
> Nie bylo w tym zadnej sprzecznosci. Dzis niektorzy gubia sie i
> staraja sie dociec, czy sa np. Litwinami, czy Polakami,
> zapomninajac, ze ich przodkowie kilka pokolen wczesniej
> nie mieli takich problemow, bo byli i jednym i drugim.
>
> Z owczesnego punktu widzenia o Schopehauerze na pewno powiedziec
> mozna jedynie to, ze urodzil sie jako mieszczanin polski, a
> zmarl jako poddany krola pruskiego. Dobrze jest przy tym pamietac,
> [...]
Warto przy okazji wspomniec mieszczanina niemieckiego z
Torunia, S.B. Lindego, autora pierwszego wielkiego "Slownika
jezyka polskiego". Linde byl tez dyrektorem Liceum
Warszawskiego. Uczono tam wprawdzie po niemiecku ale on sam
byl wczesniej lektorem jezyka polskiego na uniwersytecie w
Lipsku. Wlasnie w Warszawie, z Saksonczyka, Prusaka, stanie
sie Polakiem. Za swoje monumentalne dzielo otrzymal w 1816
herb szlachecki ´Slownik´ i zloty medal od ziomkow.
A tak przy okazji, skoro juz mowa o Sasach. W sobote bylem na
urodzinach i spotkalem tam Saksonczykow z Drezna i okolic.
Jeden nawet z polsko brzmiacym nazwiskiem. Caly czas
powolywali sie na wspolnych krolow i historie. Chcialem dodac, ze
Polacy tych czasow nie widza w najlepszym swietle ale widzac
wzruszenie na twarzy jednego, ugryzlem sie w jezyk. Facet byl
jeszcze trzezwy a opowiadajac mi o tym i o swoich podrozach po
Polsce, (najwieksze wrazenie zrobil na nim Wawel), mial lzy w
oczach.

Irek

Odpowiedź listem elektroniczym