LISTY DO KRÓLOWEJ MARYSIENKI

W Pielaskowicach, we wtorek [9 VI 1665].

Zoneczko moja najsliczniejsza, najwieksza duszy i serca mego pociecho!
Tak mi sie twoja slicznosc, moja zlota panno, wbila w glowe, ze zawrzec oczu
calej nie moglem nocy. P. Bóg widzi, ze sam nie wiem, jesli te absence
zniesc bedzie mozna; bo azem sobie uprosil M. Koniecpolski, ze ze mna cala
przegadal noc te przeszla. Dzis ani o jedzeniu, ani o spaniu i pomyslec
niepodobna. Owo widze, ze mie twoje wdzieczne tak oczarowaly oczy, ze bez
nich i momentu wytrwac bedzie niepodobna, i tak tusze, ze notre amour ne
changera jamais en amitie, ni en la plus tendre qui fut jamais. To jest
pewna, ze juz od dawnego czasu zdalo mi sie, zem bardziej i wiecej kochac
nie mógl; ale teraz przyznawana, ze lubo nie bardziej, bo niepodobna kochac
bardziej, ale je vous admire coraz wiecej, widzac perfekcje a tak dobra i w
tak pieknym ciele dusze. Owo zgola, serca mego królewno, chciej tego byc
pewna, ze wprzód wszystko wspak sie odmieni przyrodzenie, nizeli najmniejsza
odmiane sliczna Astree w swym uzna Celadonie.

Z Warszawy zaden mój dotad nie powrócil poslaniec. Ja jutro stad, da P. Bóg,
przede dniem w swoja wybiore sie droge. - Z naszych pisza mi krajów, ze orda
przyszla juz pewnie do p. wojewody ruskiego; p. wojewoda tez krakowski juz
sie pewnie ruszyl od Tarnopola w Ukraine, poszedl za nim i p. Sieniawski.
Nie wiem tedy, kto pójdzie teraz do boku Króla JMci, poniewaz co zyczliwsi
wszyscy w Ukrainie, a drudzy albo przy tamtej stronie, albo w domu, na
rzeczy patrzac, siedziec beda.

Konserwacje odoru zalecam i przypominam, na którym wszystka Sylwandrowa
zawisla szczesliwosc. Dla Boga, nie prosze, ale unizenie suplikuje, aby tym
odorem tak nie szafowac, jako swoim! Orondate wedlug danego parolu do swojej
pospieszy Kasandry, bo pewnie le dieu meme qui fait qu'on aime swoich mu w
te droge doda skrzydel. Czekac go tedy z ochota et sans aucune melancolie,
tylko z ta impacjencja, z której on pojedzie i w której bedzie, póko nie
oglada to, co jest najpiekniejszego i najdoskonalszego nie tylko na ziemi,
ale i parmi tous les astres. Prosze nie watpic w tym i wierzyc jako
najzyczliwszemu swemu.

Kompanii wszystkiej klaniam. Dzis ekspediowac, zeby tu przede dniem stanal
poslaniec. Sprawy jako tam ida, oznajmic.

wyszukal,
Adam Tomaszewski
----