Pyta Grzegorz Swiderski:

> A jak Pan wytlumaczy to, ze w Internecie najbardziej popieranym
> politykiem jest Janusz Korwin-Mikke? Czy chodzi o to, ze
> popieraja go hakerzy, ktorzy potrafia falszowac sondarze, czy
> tez chodzi o to, ze ludzie z dostepem do Internetu sa
> kompletnie wyobcowani politycznie w polskim spoleczenstwie i
> ich preferencje sa sprzeczne z preferencjami ogolu?

To, ze Korwin-Mikke wyglada na najbardziej popieranego w internecie
kandydata na prezydenta jest uproszczonym, zludnym wnioskiem.

Ilustruja to miedzy innymi wyniki glosowania na stronie
http://www.prawybory.pl, a wlasciwie ich graficzne przedstawienie w funkcji
czasu na stronie zrobionej przeze mnie, jak wyzej. Okazuje sie, ze
procentowe poparcie JKM systematycznie spada, zas dla kilku innych
kandydatow - rosnie. Gdyby obecny trend mial sie utrzymac az do wyborow,
wtedy faktycznie mielibysmy w pazdzierniku okolo 4 ciekawych kandydatow do
wyboru, o zblizonym poparciu.

Nie widac az tak silnego poparcia JKM w innych sondazach internetowych.
Proponuje zajrzec na adres http://wybory.onet.pl - tam obraz jest bardzo
rozny.
Sadze, ze wyniki wlasnie w tym ostatnim miejscu najlepiej reprezentuja
postawy internautow, a to dlatego, ze onet.pl jest jednym z najczesciej
odwiedzanych w  Polsce portali internetowych, a wiec i szeroka i duza grupa
osob bierze udzial w tamtej zabawie w wybory.

Tym niemniej, te internetowe wyniki nalezy traktowac z rezerwa - internauci
to zaledwie niewielka czesc spoleczenstwa, glownie mlodzi, wyksztalceni,
zamozni i z miast.

JKM istotnie zrobil cos oryginalnego: od dawna przeciez jest aktywny w
intenecie, a scislej - jego zwolennicy sa. To wlasnie tej aktywnosci nalezy
zawdzieczac stosunkowo wysokie jego notowania w sondazach internetowych. Nie
przecenialbym jednak znaczenia tej obecnosci JKM-owcow w internecie dla
realnego poparcia politycznego w skali spoleczenstwa.

Ah, oczywiscie nie trzeba hakerow do manipulowania wynikami na stronach www:
przeciez wlasciciel stron tez moze pokazac co mu sie zywnie spodoba. Ja
jednak nie bardzo wierze, by tego rodzaju manipulacje byly prowadzone. Ale
tego skontrolowac w stanie nie bedziemy.

Pozdrawiam,
zb.

Odpowiedź listem elektroniczym