W piatek, 27 pazdziernika 2000 1:27 PM
Pan Andrzej Szymoszek napisal:

> Niezupelnie, bo intelektualista powinien jednak odpowiadac na
> rozne pytania. Odpowiedz niekoniecznie musi byc skrajnoscia,
> poniewaz czasem np. odpowiedz "nie" jest przykladem postawy
> skrajnej, a odpowiedz "tak" na to samo pytanie- postawy
> rozumnej, wywazonej i umiarkowanej.
> (...)

No to prosze ocenic czy moja odpowiedz na pytanie dotyczace
rozumienia pojec prawica i lewica jest wywazona i umiarkowana
czy tez skrajna. Poniewaz odeslanie do moich stron WWW nie
uznal Pan za wystarczajaca odpowiedz, to przesylam moj
slowniczek polityczny w calosci:

W zwiazku z czestymi problemami dotyczacymi szufladkowania i
roznego rozumienia terminow politycznych w dyskusjach
postanowilem stworzyc slowniczek tych terminow, tak jak ja je
rozumiem. Z zalozenia opisy kazdej szufladki sa jak najkrotsze
i subiektywne. W takim znaczeniu ja uzywam tych terminow w
dyskusjach.

Anarchista - Zwolennik balaganu i braku zasad spolecznych.
Przeciwnik panstwa i wszelkiej wladzy. Zwolennik bezwzglednej
wolnosci.

Autorytarysta - Zwolennik narzucania wladzy z gory.

Demokrata - Zwolennik wylaniania wladzy panstwowej co kilka lat
w wyniku piecioprzymiotnikowych wyborow.

Komunista - Zwolennik zasady spolecznej: "kazdy w/g mozliwosci,
kazdemu wg potrzeb". Przeciwnik wlasnosci prywatnej.

Konserwatysta - Zwolennik praw i mechanizmow politycznych
pozytywnie zweryfikowanych przez czas i moralnosc.

Konserwatywny liberal - Zwolennik silnego, liberalnego panstwa
minimum rzadzonego w sposob konserwatywny. Polaczenie
konserwatysty i liberala.

Lewak - Libertyn, anarchista, komunista, socjalista,
totalitarysta, demokrata.

Liberal - Zwolennik wolnego rynku, kapitalizmu, wolnej
konkurencji, swobody gospodarczej. Minarchista.

Libertarianin - Anarchokapitalista, zwolennik prywatyzacji
wszystkich dziedzin jakimi zajmuje sie panstwo, w tym wojska,
policji i sadow. Utozsamia wlasnosc z suwerennoscia.

Libertyn - Antyklerykal, walczacy ateista, czlowiek rozpustny i
amoralny.

Minarchista - zwolennik panstwa minimum zajmujacego sie tylko
wojskiem, policja i wymiarem sprawiedliwosci.

Monarchista - Autorytarysta. Zwolennik dozywotniej,
jednoosobowej wladzy wykonawczej sprawowanej zgodnie z prawem
naturalnym, zwyczajami, tradycja i moralnoscia.

Narodowiec, Nacjonalista - Zwolennik prawa narodow do
samostanowienia. Zwolennik podporzadkowania interesow innych
narodow interesom wlasnego.

Prawicowiec - konserwatysta, monarchista, autorytarysta,
reakcjonista, liberal.

Reakcjonista - Zwolennik powrotu to politycznego stanu sprzed
rewolucyjnych zmian.

Socjalista - Zwolennik przymusowej, panstwowej redystrybucji
wlasnosci prywatnej. Przeciwnik prywatnej wlasnosci srodkow
produkcji.

Totalitarysta - Zwolennik niczym nie ograniczonej wladzy
ingerujacej w najdrobniejsze szczegoly ludzkiego zycia.

Zgodnie z tymi definicjami ja uwazam siebie za prawicowca,
konserwatywnego liberala i monarchiste.

Kto sie nie zgadza z tymi definicjami i dlaczego?

Pozdrawiam,
Grzegorz Swiderski, http://www.datapolis.pl/grzes/
Warszawa, piatek, 27 pazdziernika 2000

Odpowiedź listem elektroniczym