Witam Panstwa,

Zajmowalem sie ostatnio pewna techniczna sprawa, ktora jednakowoz ma
znaczenie dla polskiej kultury :)

Otoz od niedawna mozliwe jest "programowanie" prezentacji w formacie
"flash", wymyslonym przez firme Macromedia (http://www.macromedia.com).
Programowanie odbywa sie poprzez uzycie popularnego wsrod administratorow
www skryptu PHP. To, co jest dostepne w tej chwili za darmo poprzez
programowanie nie w pelni pokrywa mozliwosci oprogramowania za grube
pieniadze jakie mozna nabyc od firmy Macromedia. Niemniej, mozliwosci juz
teraz sa duze. Chcialbym tym listem zachecic do zabawy te osoby na liscie,
ktore sa zainteresowane technicznymi eksperymentami - wydaje mi sie, ze
takie tu sa.

Dla przykladu - zachecam do odwiedzenia strony

        http://www.iyp.org/pegasus/brzechwa.html

Jest tam kilka wierszy Brzechwy dostepnych wtedy, gdy przegladarka pozwala
na pokazywanie "flash". Jesli Pana/Pani przegladarka nie pozwala na
wyswietlenie tego rodzaju prezentacji, to powinni Panstwo dostac odpowiednia
informacje o tym, jak zainstalowac sobie odpowiedni "plugin". Instalacja
jest rzecza prosta. Macromedia twierdzi, ze 90% uzytkownikow www ma
zainstalowany "plugin". Ja nie wierze w te liczbe, ale jestem przekonany, ze
znakomita wiekszosc uzytkownikow www rzeczywiscie posiada odpowiedni
"plugin" zainstalowany.

Dlaczego sprawa jest oryginalna?

Otoz ja uzywam polskich czcionek w wierszach prezentowanych na tamtych
stronach. A z czcionkami roznie jest - nie kazdy ma je zainstalowane.
Tymczasem jesli ktos chce ogladac prezentacje w formacie "flash" to nie musi
sie martwic o to, czy ma polskie czcionki zainstalowane w komputerze...
Problem jest po stronie projektujacego prezentacje, nie po stronie odbiorcy.

Mam w planach wiecej: przetwarzanie stron html ze specjalnymi znakami
matematycznymi do formatu Macromedia. To wcale nie jest bardzo trudne, a
mialoby olbrzymi wplyw na dostepnosc informacji na www, tych technicznych.

Bede wdzieczny za wszelkie krytyczne uwagi. W szczegolnosci, ze wzgledu na
mnogosc istniejacych przegladarek nie moge byc pewien, czy wszystko dziala
prawidlowo. Bede wdzieczny za wszelkie informacje o problemach. Zapraszam
raz jeszcze do odiwedzenia

        http://www.iyp.org/pegasus/brzechwa.html

zb.

Odpowiedź listem elektroniczym