Salam

Pada setiap mereka yang kaya.. PASTI ada lagi yang lebih kaya darinya.. Yang
MAHA kaya HANYA ALLAH SWT...

http://moeflich.wordpress.com/2009/10/21/kemewahan-hidup-sultan-brunei-whooww/
Diriwayatkan daripada `Amru bin `Auf r.a.; bahawa Rasulullah saw mengutus Abu
Ubaidah bin al-Jarrah ke Bahrain untuk membawa balik cukainya.
Rasulullah saw telah mengadakan perjanjian damai dengan penduduk
Bahrain, Baginda saw melantik al-`Ala’ bin al-Hadrami sebagai
Amir/pemimpin mereka. Tak lama kemudian, baliklah Abu Ubaidah dengan
cukai yang dibawanya dari Bahrain, lalu penduduk Madinah mendengar
berita tentang ketibaannya, mereka bersama-sama menunaikan solat subuh
dengan Rasulullah saw. Apabiala selesai solat, mereka menemui baginda
saw. Rasulullah saw tersenyum apabila melihat mereka, lantas baginda
berkata:” Aku percaya kamu telah mendapat berita tentang ketibaan Abu
Ubaidah, dan dia membawa sesuatu”? Mereka menjawab:” Bahkn, ya
Rasulullah ! Sabda baginda:” Bergembiralah kamu dan tunggulah apa yang
Allah permudahkan untukmu, Demi Allah,tidaklah kefakiran itu yang aku
bimbang menimpamu, akan tetapi aku bimbang dan takut sekiranya dunia ini
dibentangkan kepada kamu sebagaimana ia dibentangkan kepada orang yang
sebelum kamu, lalu mereka berebut-rebut sebagaimana kamu berebut-rebut
untuk mendapatkannya, dan (akibatnya) ia melalaikan kamu sebagaimana ia
telah melalaikan mereka itu”.[1]

http://ahzakimubarok.multiply.com/journal/item/3/BAHAYA_DUNIA_BAGI_MANUSIA

sabda Nabi s.a.w: “Demi ALLAH bukan kefakiran yang aku takut menimpa
kamu. Tetapi aku takut dibentangkan kepada kamu dunia seperti pernah
dibentangkan kepada mereka yang sebelum kamu. Lalu kamu bersaingan
mendapatkannya seperti mana mereka dahulunya bersaingan, lantas dunia
itu memusnahkan kamu seperti ia telah memusnahkan mereka”. (Riwayat
al-Bukhari dan Muslim).

http://drmaza.com/arkib_utusan/?p=28

"Dan jika kami hendak membinasakan
sesuatu negeri, maka kami perintahkan kepada orang yang hidup mewah di
negeri itu supaya mentaati Allah, tetapi mereka melakukan kederhakaan
dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan
(ketentuan) Kami, kemudian Kami hancurkan negeri itu
sehancur-hancurnya."(Surah al-Isra', ayat 16).

http://www.muslimdiary.com/articles.php?article_id=1286

WAllahua3lam
Wassalam
Hizamri