Tanggapan untuak :
dansanak Dekzar, Herman Pandangkandis, dan Anda nan diberkahi Allah.
Assalammualaikum Wr. Wb.

Mambaco korespondensi dansanak tantang perubahan perilaku urang awak, nan
kadang-kadang agak "mamprihatinkan" untuak urang rantau, barangkali pandapek
dansanak itu disepakati dek seluruh urang awak. Bana alah tajadi perubahan
mandasar dalam paradigma urang awak, karano akibat dari perubahan nilai nan
dipasokan dalam jangka panjang. Alah hilang raso bangga diri nan dulu
mandorong urang awak untuak maju, alah hilang pulo entrepreneurship urang
awak nan dulu manjadi mitos, barubah manjadi masyarakat nan menunggu titiak
dari ateh walaupun takadang mulai dicap sebagai pamaleh dan lain sebagainyo.
Kini, sasuai kato dansanak, labiah suko menunggu proyek dari pemerintah,
dari pado manciptakan proyek nan ekonomis mambangun maso muko nan labiah
elok. Alah tajadi perubahan mandasar dari urang nan biaso maambiak resiko
usaho, manjadi urang nan manunggu balas kasihan dari urang lain. Mulai
tabantuak masyaarakat nan takuik maambiak resiko, dan sabagai akibatnyo
tampak kemunduran di dalam masyarakat.

Kami sesuai jo dansanak, paralu dilakukan sesuatu untuk mambuek urang awak
baliak ka posisi nan mambuek anak jo katurunannyo manjadi bangga manjadi
urang awak. Namun upayo itu paralu dilakukan basamo-samo dan terencana,
kareno indak mungkin dilakukan sandiri-sandiri sabab keterbatasan
masing-masing baik dari sumber daya maupun ilmu pengetahuan dan mungkin pulo
umua. Karanonyo paralu dikarajokan basamo samo dalam suatu coordinated
effort nan didukuang dek organisasi nan kuek dan bakarajo sacaro taratur,
untuak sacaro baransua meningkekkan baliak seluruh keunggulan urang awak
supayo dalam babarapo tahun mandatang baliak  manjadi masyarakat nan
excellence sarupo nan alah pernah dicapai dek inyak Bapak Anda (Sutan
Syahrir), Bung Hatta, Mr. Mohd. Yamin  dan lain-lain. Melalui organisasi
nantun dapek awak kumpuakan seluruh sumber daya (kind and cash) nan
dibutuhkan untuak baliak membangkikkan batang nan tarandam itu. Paralu
disiapkan barbagai infrastruktur nan dapek mendukuang program itu.

Rantaunet - bakarajo samo jo Lembaga Kajian dan Pemberdayaan Masyarakat
Yayasan Imam Bonjol dan organisasi paguyuban Minang lainnyo (gebu Minang
dll), sadang ba-usaho marancang gerakan nangko. Pado tahap awal dibutuhkan
pemikiran (brainware) barupo masukan nan berdasarkan keadaan masyarakat kini
nangko untuak dikambangkan manjadi keadaan nan dapek diciptakan dalam jangka
panjang (25 tahun?), manangah (10 s/d 15 tahun) dan pendek (1s/d 5 tahun),
baik ditinjau dari sudut (1). pendidikan (SDM, teknologi, ilmu pengetahuan
dan manajemen), (2). ekonomi, pemberdayaan komoditas masyarakat, investasi
dan pemasaran, (3). sosial dan budayo, menggali baliak kekuatan adat dan
agamo nan salamoko manjadi pengikat dan pandorong masyarakat Minang, (4).
peningkatan peranan bundo kanduang dan wanita dalam membantuak masyarakat
nan dicito-citokan, suatu methoda nan tampaknyo sangaek berhasil dalam
berbagai pengalaman masyarakat dunia, baik  nan maju maupun bakambang, dan
(5). Manggali dan memberdayakan keunggulan ranah Minang dalam upaya
mendukung program.

Kalau awak masing-masing basadio menyumbangkan pikiran nan didasari wawasan.
ilmu pengetahuan dan pengalaman nan baharago kadalam diskusi atau artikel
nan dapek digali selanjutnyo, dapek dipastikan dalam waktu nan indak terlalu
lamo, dapek dipolakan upayo nan dapek disiapkan untuk mambangun masyarakat
Minang nan kini sadang tarandam. Dan umpamokan dansanak, indak paduli siapo
urangnyo, basadio ma-alokasikan 2.5% dari wakatunyo untuk mamikirkan
pemberdayaan nagari awak (kira2 30 menit setiap minggunya sarupo pola
zakat), Insya Allah nagari awak dapek dibangkikkan baliak.

Marilah awak mambantu masyarakt nan alah mambarikan kesempatan ka awak untuk
mancapai posisi nan awak duduki kini di dalam masyarakat. Ranah Minang,
langsuang atau indak,  alah menyumbangkan apo nan dimilikinyo untuak awak
nan berhasil. Karanonyo kabikan nantun paralu awak syukuri, dan mambaleh
kebaikan nantun dengan mambangunnyo baliak, karano kini sadang menghadapi
masalah.

Wabillahi taufiq wal hidayah
Wassalammualaikum Wr. Wb

M.C. Baridjambek