  sabalun kato ka dijawek
  rila jo maaf nan bamintak
  tolong dibilai nama nan singkek
  supayo nan digamak manjadi rancak

  calak-calak ka ganti asah
  pananti tukang malakik tibo
  ambo ansuo cubo manarah
  tibo di tukang tingga mampaaluh sajo

  ambo salekkan yo bundo ! tapi singkek sajo, karano sadang basitungkin, ka
ujian pulo tgl 12 ko

  Wasssalamu'alaykum w.w.

  Bandaro Labiah

Hayatun Nismah Rumzy <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
      Assalamu Alaikum W. W.
> [...]
desa yang jaraknya dari Payakumbuh kira-kira 18 km.  Waktu menumpas PRRI tahun
1961/1962 desa kami ini dijadikan basis oleh tentara pusat dengan membuat box
(benteng) dan lengkap dengan Tugu Pembebasannya. Maka berkeliaranlah
tentara-tentara Pusat tersebut dikampung dan banyak yang mengawini gadis-gadis
desa kami.  Ada yang menikah dengan orang Batak ada dengan orang Indonesia
bagian Timur dan ada pula yang  menukar agamanya menjadi Kristen.  Waktu itu
orang-orang desa takut karena mereka berkuasa. Sebab waktu itu tak ada hukum
tentara tsb. main pukul saja dan mereka tidak bisa dijangkau hukum sampai terus
ke zaman orde baru.

nan mancaritokan atau maambiak latar belakang tindak tanduk nan sarupo Bundo
sampaikan tu

  aia bangih kapa balayia
  balayia taruih ka tiagan
  sarek muatan buah palo
  adiaak nan manih cubo lah pikia
  sudah baiyo baindakkaannn  ooooiiii..
  tangguanglah doso salamonyo hoo gajaiii ooiiii
   dst .......

  carito surang padusi nan "diambiak" dek tantara dari jawa
  dan memang banyak kajadian nan sarupo itu, nan hukum  iyo talatak di gadang
pangka langan, babadia nan diateh bahu, taruih ka zaman orde baru, baru salasai
di jaman reformasi,  asa lai badunsanak dari "anggota". iyo bapanggakkan bana
dan jarang kanai gutia, kini lah tingga curito sajo, indak bisa basilateh angan
lai doh

pulang kekampung dengan memboyong anak-anaknya. Jadilah ada sebuah keluarga
Yang merayakan Natal dan bertanda salib dikampung kami tsb.  Sebelumnya selama
dunia terkembang belum ada didesa kami yang beragama selain Islam.  Baru-baru
ini perempuan tsb. meninggal dan dia minta dimakamkan didepan rumahnya (maaf
dikampung kami belum ada pandam pekuburan). Jadilah sekarang kalau anda datang
berkunjung kedesa saya anda akan menemukan sebuah kuburan yang bertanda salib
(+) dipinggir jalan desa.

  Yang ingin saya tanyakan kepada pemangku adat, pemangku agama, dan perangkat
desa mungkin kepada bapak Azmi Kasim atau siapa saja yang dapat memberikan
jalan keluarnya persoalan yang terjadi dikampung kami yaitu sbb:

  1. Karena selalu didengung-dengungkan ABBSK apakah orang yang memeluk agama
selain Islam dapat menggunakan pusako tinggi?

sebagai urang minang, partamo ba Suku, kaduo baugamo Islam, kalau salah satuno
indak ado apo lai ka duono lah ilang (indak punyo lai), mako laph sagalo hak no
ateh sagalo hak dan kwajiban nan ditantukan adat
  mako indak ado lai hak no untuak mampaguokan harato pusako tinggi tu lai doh
  kalau syara' lah banamo putuh warih tu, indak badunsanak bagai lai doh

  2. Karena selalu dikatakan kita tak boleh SARA, dan harus menghormati agama
lain maka jadinya orang-orang membiarkan keluarga tsb. beribadat menurut
agamanya.

agamo urang lain tu, tapi nan katantuan nan ado diawak tantu itu nan paralu
kito tagakkan, jadi indak tamasuak SARA bagai tu doh Bundo

  3.Apakah kalau seandainya KAN (Kerapatan Adat Nagari) yang terdiri dari
tungku 3 sajorangan dapat bertindak supaya jangan dimakamkan didesa itu orang
yang beragama selain Islam? Apakah akan dikatakan melanggar HAM?

sato jo pamikiran bahkan jo tanago sakalian jo harato kalau ado nan mangadukan
hal iko sebagai pelanggaran HAM ka pihak berwajib, tapi kalau arato pusako
randah, iyo indak dapek malarang doh.

  4 Keadaan mengkhawatirkan saya karena lama-lama secara berangsur akan ada
tambahan untuk yang bersalib tsb. karena anak-anaknya akan menikah dan ada 2
kemungkinan terbawa ke Kristen atau kembali ke Islam.
  5. Kami sudah terbiasa dengan hidup disekitar multi ras dan multi religi tapi
untuk didesa kecil di Sumbar (nagari) rasanya kok belum diterima.

  Wassalam dan maaf saya menunggu jawabannya,
  Hayatun Nismah Rumzy (68+)