Wa' Alaikum salam,

Ada kah MinangUSA dan teman teman dalam RN serta cerdek pandai Minang peduli
pendidikan lanjutan di kalangan remaja berminat untuk mengwujudkan rantaian
kolej yang disebut community college? Saya tidak begitu mengikuti serta letak
duduknya sistem pendidikan tinggi di Sumatra Barat, hanya dapat saya katakan
cita cita untuk membantu merakyatkan elmu pengetahuan dengan konsep dan sistem
community college sunguh sunguh baik.

Sepintas lalu dapat saya katakan bahwa model community college ini boleh
dimanfaatkan di Indonesia. Walaupun begitu kajian lanjutan perlu sekali untuk
kita lakukan dan sudah pasti telah ada persedian oleh pehak pemerintah pusat
kearah ini. Malah, mungkin telah ada community college experimental di
Indonesia. Sefaham saya pendekatan community college ini telah diterapkan di
Malaysia. Kementerian Pendidikan Malaysia memulai inisiatif ini. Community
College MARA telah banyak di tubuhkan di Malaysia. Pelajar pelajarnya melakukan
dua tahun pengajian di MARA dan dua tahun berikutnya di USA.

Sejarah pertumbuhan community college di USA sangat berkait dengan memenuhi
kehendak lokal/ local needs. Dengan memenuhi local needs inilah maka memesatkan
lagi pertumbuhan local industry dan memberdayakan pelajar pelajar tempatan yang
tidak kemampuan untuk melanjukan pelajaran serta kaum wanita. Di harapkan
sejarah ini sangat berguna untuk memajukan Minang.

Bang Duta,
Sayat sangat bersetuju MinangUSA dapat mengembelikan tenaga untuk kearah
memulakan inisiatif mengwujudkan community college di Minang. Sudah jelas
sekali usaha pertama ialah mengumpul bahan bahan tentang community college ini.
Website di bawah bisa membantu: http://www.aacc.nche.edu/