Maaf, agar tidak salah prasangka, sistem Patrilineal
disini bukan dimaksudkan bahwa lelaki saja yang boleh
menerima harta warisan, tetapi lebih diperbanyak untuk
kaum lelaki. Kalau hanya kaum lelaki atau garis
keturunan lelaki saja yang menerima, maka ini adalah
adat istiadat kaum jahiliyyah sebelum Islam datang.

Kaum perempuan, anak-anak, apalagi pihak keluarga
istri, zaman jahilyyah ngak dapat warisan sama
sekali.Islam datang untuk menghapuskan adat istiadat
yang salah itu.Kaum perempuan, atau keluarga pihak
sang istripun dapat warisan juga, dan kalau harta
masih berlebih, maka lebih diutamakan diberi pada kaum
lelaki.Itulah sistem pembagian harta warisan dalam
Islam.

http://search.yahoo.com/search?fr=oni_on_mail&p=graduation+gifts&cs=bz